Utbetalningsmyndigheten söker CDS till Avdelning Dataanalys och granskning

Utbetalningsmyndigheten söker CDS till Avdelning Dataanalys och granskning

Arbetsbeskrivning

Den 1 januari 2024 inrättas Utbetalningsmyndigheten. Myndigheten ska bl.a. förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen. Den kommer för dessa ändamål att ha två kärnuppgifter:

Genomföra systemövergripande dataanalyser och granskningar av välfärdsutbetalningar och utbetalningar från skattekontot.

Förvalta ett system med transaktionskonto för välfärdsutbetalningar och utbetalningar från skattekontot.

Myndigheten kommer bemannas med cirka 100 medarbetare.

Utbetalningsmyndigheten är en del av en omfattande kraftsamling för att förhindra och motverka organiserad brottslighet och välfärdsbrott. Vi söker dig som vill göra skillnad och som vill bidra till ett bättre samhälle. Läs mer här: Inrättande av Utbetalningsmyndigheten - Regeringen.se

Ansvar och arbetsuppgifter
Avdelningen dataanalys och granskning kommer ansvara för myndighetens dataanalyser och granskningsurval i syfte att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen. Vidare kommer avdelningen ansvara för att genomföra inledande och fördjupade granskningar enligt den föreslagna lagen om granskning av utbetalningar vid Utbetalningsmyndigheten. Utbetalningsmyndighetens verksamhet kompletterar det dataanalys- och kontrollarbete som redan pågår på de beslutande myndigheterna. En central del av ditt uppdrag är därför att skapa goda förutsättningar för samarbete och samverkan med andra myndigheter och aktörer.

Som chief data scientist (CDS ) stöttar och främjar du användning av machine learning och AI (ML/AI) samt andra tillämpningar relaterat till området operativt dataanalysarbete med fokus på systemövergripande nytta. En central del av uppdraget är att utforska möjliga nya metoder och tekniker för framtida tillämpningar. Du arbetar taktiskt med att verkställa avdelningens strategi för att snabbt skapa värde genom fler upptäckta bidragsbrott och missbruk av välfärdssystemen samtidigt som du planerar långsiktigt och strategiskt, för att koordinera och maximera nytta med ML/AI samt områdets övriga produkter framåt. Detta innebär bl.a. att du ska bidra till att säkerställa områdets kompetensförsörjning. Tillsammans med dina kollegor analyserar du nya uppdrag utifrån omfattning, identifierar analystekniker, distributionsformer och utvärderar dessa utifrån effekt för verksamhet och tekniska krav. Du utvecklar och implementerar avancerade analytiska modeller inom nya uppdrag eller leveranskoncept och har också ett ansvar att kontinuerligt analysera och förbättra utvecklings- och förvaltningsrelaterade processer.

Vi söker dig som:
. Har relevant akademisk examen eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga.
. Är expert inom relevanta kvantitativa analysmetoder och datahantering.
. Har flerårig erfarenhet av att skapa, implementera, och följa upp implementationer med avancerad analys.
. Har relevant kompetens inom it och it-arkitektur.
. Har flerårig erfarenhet av och god förmåga att leda arbetsteam.
. Har mycket god förmåga att skapa förutsättningar för samarbete och samverkan med andra myndigheter och aktörer.
. Har flerårig erfarenhet av att på taktisk nivå verkställa strategier för att skapa konkret värde.
. Har mycket gott omdöme och mycket god förmåga till strategiskt tänkande.
. Har mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska såväl muntligt som skriftligt.
Det är meriterande om du:
. Har goda och breda kunskaper om välfärdssystemens funktionssätt och regelverk.
. Har goda kunskaper om de krav som ställs på verksamheten utifrån regelverken om offentlighet och sekretess samt dataskydd.
. Är forskarutbildad inom relevant naturvetenskapligt område.
. Har erfarenhet av motsvarande arbete i statlig eller kommunal verksamhet.

Vi fäster stort avseende vid dina personliga egenskaper. Det är av stor vikt att du är en stabil, trygg, ansvarsfull och omdömesgill person. Du har integritet samtidigt som du är prestigelös vilket innebär att du tar ansvar och står för dina beslut men också kan ompröva dem när så behövs. Du har förmåga att arbeta med komplexa frågor och utgår från helhetssyn och systemförståelse. Det är viktigt att du är nyfiken och intresserad av samhällsfrågor samt trender och tendenser i samhället i allmänhet och välfärdssystemen i synnerhet. Att du har mycket god samarbetsförmåga är en självklarhet.

De första åren kommer präglas av uppbyggnad och etablering av myndighetens verksamhet. Det kommer därför ställas stora krav på att du har god strategisk förmåga, att du kan formulera en idé och vision för verksamheten som du och dina kollegor omsätter i praktiken och att du klarar av att ta initiativ, fatta beslut och agera även om förutsättningarna inte är helt klara. Du har ett tydligt fokus på att nå mål och skapa resultat.

Du representerar Utbetalningsmyndigheten i externa samarbeten och trivs med att tala inför andra.

I din roll kommer du hantera känsliga och sekretessreglerade uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos Utbetalningsmyndigheten har högt säkerhetsmedvetande.

Du baserar ditt förhållningssätt på de principer i grundlagarna som ska prägla all offentlig verksamhet - den så kallade statliga värdegrunden.

Övrigt
Tjänstgöringsorten är i Stockholmsområdet. Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket kräver svenskt medborgarskap. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Vid tillsvidareanställning på myndigheten kommer du att krigsplaceras på myndigheten.

Resor i tjänsten kan förekomma.

Tillträde den 1 januari 2024 eller enligt överenskommelse.

I avvaktan på att tillträda din tjänst i Utbetalningsmyndigheten kan det bli aktuellt att du under 2023 förordnas som sekreterare i utredningen, som arbetar i lokaler centralt i Stockholm. Du kommer då tillsammans med dina kollegor i utredningens sekretariat förbereda myndighetens bildande.

Välkommen med din ansökan, i form av ett personligt brev och ett cv, till fi.utbm@regeringskansliet.se senast den 12 januari 2023.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet Stockholm
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 december 2022
  • Ansök senast: 12 januari 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


13 november 2024

Handläggare statistik

Handläggare statistik

13 november 2024

Handläggare statistik

Handläggare statistik

13 november 2024