Utbetalningsmyndigheten söker Jurist - inriktning it-rätt

Utbetalningsmyndigheten söker Jurist - inriktning it-rätt

Arbetsbeskrivning

Den 1 januari 2024 inrättas Utbetalningsmyndigheten. Myndigheten ska bl.a. förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen. Den kommer för dessa ändamål att ha två kärnuppgifter:

Genomföra systemövergripande dataanalyser och granskningar av välfärdsutbetalningar och utbetalningar från skattekontot.

Förvalta ett system med transaktionskonto för välfärdsutbetalningar och utbetalningar från skattekontot.

Myndigheten kommer bemannas med cirka 100 medarbetare.

Utbetalningsmyndigheten är en del av en omfattande kraftsamling för att förhindra och motverka organiserad brottslighet och välfärdsbrott. Vi söker dig som vill göra skillnad och som vill bidra till ett bättre samhälle. Läs mer här: Inrättande av Utbetalningsmyndigheten - Regeringen.se

Utbetalningsmyndigheten söker nu en eller flera jurister med särskild inriktning på it-rätt.

Ansvar och arbetsuppgifter
Vi söker dig som vill vara med och bygga upp en ny myndighet med ett samhällsviktigt uppdrag. Utbetalningsmyndigheten kommer för att kunna fullgöra sina uppgifter behöva hantera stora mängder känslig information i digitala format. I detta ingår bl.a. att etablera säkra digitala kanaler för informationsöverföring mellan Utbetalningsmyndigheten och vissa statliga myndigheter och arbetslöshetskassor. Det ställs höga krav på att hanteringen ska vara laglig, säker och korrekt ur alla perspektiv. Som jurist med inriktning it-rätt kommer du hantera rättsliga frågor som rör den digitala informationshanteringen och bidra till att myndighetens it-lösningar uppfyller juridiska krav som syftar till att skydda den information som behandlas. Det kan handla om krav som följer av regelverken om informationssäkerhet, säkerhetsskydd och dataskydd. Du bidrar också till att säkerställa att informationen i övrigt hanteras i enlighet med gällande rätt, exempelvis i förhållande till offentlighetsprincipen och sekretesslagstiftningen. För att lyckas i ditt uppdrag kommer du behöva arbeta i nära samverkan både med kollegorna i den egna verksamheten och med tjänstepersoner på andra myndigheter. Det är därför viktigt att du har förmåga att förklara komplexa rättsliga frågeställningar på ett sätt som alla kan förstå. Vi fäster också stor vikt vid att du har förmåga att omsätta rättsliga krav i fråga om säker och laglig informationshantering i ändamålsenliga praktiska åtgärder som stödjer och skapar förutsättningar att uppnå målen i verksamheten. I myndighetens uppbyggnadsfas kommer ditt främsta fokus vara att bidra med juridisk kompetens i verksamhetens val och utformning av it-lösningar och digitala kanaler för informationshantering och uppgiftsutbyten. Du måste dock vara beredd på att i viss utsträckning även arbeta med andra myndighetsjuridiska frågeställningar, såsom allmän förvaltningsrätt och generell dataskyddsjuridik.

Du kommer arbeta under rättschefen på Utbetalningsmyndighetens Avdelning juridik.

Vi söker dig som:
. Har jur.kand- eller juristexamen.
. Har mycket goda kunskaper i offentlighets- och sekretesslagstiftningen.
. Har mångårig erfarenhet av arbete med frågor om digital informations¬hantering i praktiken.
. Har erfarenhet av arbete med juridiska frågor i samband med it-utveckling.
. Har minst tre års arbetslivserfarenhet i offentlig verksamhet under de senaste fem åren.
. Har erfarenhet av att arbeta tillsammans med andra yrkeskategorier för ett gemensamt mål.
. Har mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
. Har goda kunskaper i engelska i tal och skrift
Det är meriterande om du:
. Har goda kunskaper i regelverken om dataskydd, säkerhetsskydd eller informationssäkerhet.
. Har goda kunskaper om it-avtal eller offentlig upphandling som rör it.
. Har erfarenhet av myndighetssamverkan.
. Har erfarenhet av kvalificerat domstolsarbete, såsom notarietjänstgöring eller liknande.
. Har goda kunskaper om it och olika digitala tekniker.

Vi fäster stort avseende vid dina personliga egenskaper. Det är av stor vikt att du är en stabil, trygg, ansvarsfull och omdömesgill person. Du har integritet samtidigt som du är prestigelös vilket innebär att du tar ansvar och står för dina ställningstaganden men också kan ompröva dem när så behövs. Du har förmåga att arbeta med komplexa frågor och utgår från helhetssyn och systemförståelse. Det är också av stor vikt att du har intresse för och förmåga att förstå samspelet mellan it och juridik och hur juridiken kan stödja it-användningen. Att du har mycket god samarbetsförmåga - inte minst med andra yrkeskategorier än jurister - är en självklarhet.

De första åren kommer präglas av uppbyggnad och etablering av myndighetens verksamhet. Det kommer därför ställas stora krav på att du klarar av att ta initiativ, göra ställningstaganden och agera även om förutsättningarna inte är helt klara. Du har ett tydligt fokus på att nå mål och skapa resultat i ditt arbete. Du är nyfiken och vill lära dig nya saker och drar dig därför inte för att stötta kollegor i frågor som du normalt inte arbetar med.

Du är en god kommunikatör och kan förklara svåra rättsliga frågor så att även andra kollegor än jurister förstår.

I din roll kommer du hantera känsliga och sekretessreglerade uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos Utbetalningsmyndigheten har högt säkerhetsmedvetande.

Du baserar ditt förhållningssätt på de principer i grundlagarna som ska prägla all offentlig verksamhet - den så kallade statliga värdegrunden.

Övrigt
Tjänstgöringsorten är i Stockholmsområdet. Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket kräver svenskt medborgarskap. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Vid tillsvidareanställning på myndigheten kommer du att krigsplaceras på myndigheten.

Resor i tjänsten kan förekomma.

Tillträde den 1 januari 2024 eller enligt överenskommelse.

I avvaktan på att tillträda din tjänst i Utbetalningsmyndigheten kan det bli aktuellt att du under 2023 förordnas som sekreterare i utredningen, som arbetar i lokaler centralt i Stockholm. Du kommer då tillsammans med dina kollegor i utredningens sekretariat förbereda myndighetens bildande.

Välkommen med din ansökan, i form av ett personligt brev och ett cv, till fi.utbm@regeringskansliet.se senast den 12 januari 2023.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet Stockholm
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 december 2022
  • Ansök senast: 12 januari 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


17 december 2024

Jurist med inriktning digitalisering

Jurist med inriktning digitalisering

16 december 2024

Dataskyddsombud

Dataskyddsombud

11 december 2024

18 november 2024