OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du att varje dag ska vara den viktigaste? Vi spelar en central roll i att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle. Gå in på www.aklagare.se och läs mer om vår spännande verksamhet.
ÅM2022-1723
Till utbildningscentrum på Åklagarmyndighetens huvudkontor söker vi en åklagare som framför allt ska ansvara för vissa delar av den befintliga grundutbildningen för åklagare och även vara delaktig i produktionen av den nya grundutbildningen för åklagare. Tjänstgöringstiden är begränsad till ca två år.
Arbetsuppgifter
Som utbildningsansvarig arbetar du med myndighetens centrala utbildningar för åklagare. Du arbetar tillsammans med en utbildningschef, tre andra utbildningsansvariga, varav två är åklagare, samt tre kompetensutvecklare inom digitalt lärande och sex utbildningshandläggare. Som utbildningsansvarig arbetar du både självständigt och i grupp med andra på enheten och anställda i kärnverksamheten.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer bl.a. bestå i att
• vara delaktig i arbetet med produktionen av den nya grundutbildningen för åklagare,
• tillsammans med andra utbildningsansvariga vara kursledare för introduktionsutbildningen ”Ny på Åklagarmyndigheten”, som genomförs i centrala Stockholm,
• ha det övergripande ansvaret för vissa delar/kursomgångar av grundutbildningen för åklagare, vilket innebär ansvar för schemaläggning på årsbasis, rekrytering av kursledare/utbildare och uppdatering av centrala dokument, hålla i utvärderingsmöten med kursledare, följa upp kursutvärderingarna samt ansvara för och delta vid kursledarträffar,
• ha ett delegerat ekonomiskt ansvar i form av budgetplanering samt attestering av fakturor och arvoden,
• som projektledare självständigt ansvara för eller delta i utvecklingsprojekt samt ha ett nära samarbete med myndighetens utvecklingscentrum och de övriga avdelningarna på huvudkontoret,
• delta och vara föredragande vid utbildningsrådets sammanträden där principiella frågor kring utbildningsverksamheten bereds och förankras,
• ha ansvar för och delta i vissa internationella utbyten inom ramen för bl.a. EJTN (European Judicial Training Network).
Tjänsten medför vissa resor inom landet och vid enstaka tillfällen i utlandet.
Dina kvaliteter och kvalifikationer
Du måste vara kammaråklagare.
Det är meriterande om du har erfarenhet som handledare, utbildare eller kursledare. Du bör även ha aktuell kunskap om den nuvarande grundutbildningen för åklagare, t.ex. genom att du relativt nyligen genomgått grundutbildningen.
Som person vill vi att du
• har ett starkt personligt driv samt är kreativ, lösningsorienterad och strukturerad,
• känner dig bekväm med att bidra med din kompetens i olika projekt samt att ibland inta ledarrollen,
• är självständig, lyhörd och kommunikativ samt mycket bra på att samarbeta i varierade former,
• kan sätta mål och arbeta strukturerat mot dessa,
• är stresstålig då arbetsbelastningen vid vissa tillfällen kan vara hög,
• är en säker skribent som skriver korrekt, lättförståeligt och tydligt,
• vill vara en del av en utvecklingsorienterad verksamhet,
• har en god pedagogisk förmåga och hög social kompetens samt har ett kunnande och intresse för utbildnings- och utvecklingsfrågor,
• har goda språkkunskaper och känner dig trygg i att kunna samverka i en internationell miljö.
Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.
Om anställningen
Placeringen är tidsbegränsad i ca två år.
Tillträde i november/december 2022 eller enligt överenskommelse.
Under den tidsbegränsade placeringen tillkommer uppdragstillägg med för närvarande 4 000kr/månad.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och därmed sker säkerhetsprövning med registerkontroll.
Vi välkomnar sökande från kammare utanför Stockholmsområdet. Det finns möjlighet att beviljas ersättning för dubbelt boende och/eller resor för att pendla till huvudkontoret samt möjlighet att delvis arbeta på distans.
Välkommen med din intresseanmälan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Linda Billfalk Åkerlund, facklig kontaktperson Saco-S
070-315 56 38
Pia Tanttu, facklig kontaktperson ST
010-562 54 37
Sofia Forsberg, personalhandläggare
010-562 50 48
Stephan Uttersköld, IT-utvecklingschef
010-562 57 52
Ulf Ållebrand, ekonomidirektör
010-562 51 30
Erika Lejnefors, facklig kontaktperson Saco-S
010-562 70 91
Maria Palmquist, facklig kontaktperson ST
010-562 65 23
Mikael Svensson, säkerhetschef
010-562 50 91
Maria Schütt, enhetschef
010-562 50 76
Karin Rosander, Informationsdirektör
010-562 50 10