Utbildningssamordnare till Vård- och omsorgsförvaltningen, avdelning Kansli

Utbildningssamordnare till Vård- och omsorgsförvaltningen, avdelning Kansli

Arbetsbeskrivning

Sundsvalls kommuns gemensamma vision "Tillsammans släpper vi skaparkraften fri och bygger ett hållbart Sundsvall med plats för alla" vilar på tre värdeord - mod, öppenhet och helhetssyn.

I Sundsvalls kommun är det de två förvaltningarna Vård- och omsorgsförvaltningen och Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen som ansvarar för att ge människor i särskilda livssituationer ett stöd för att stärka sina möjligheter till ett gott liv, via ansvar för särskilda boenden, hemtjänst, hemsjukvård samt bostad med särskild service enligt LSS och SoL. För att kunna säkerställa att vi även i framtiden kan ge en god vård och omvårdnad är det av största vikt att vi säkerställer att vi har kompetenta och engagerade medarbetare i våra verksamheter.

De båda förvaltningarna har därför ett stort behov av att säkra kompetensförsörjningen under många år framöver. Målgrupperna som vi servar med insatser blir allt större medan personaltillgången minskar. Arbetet inom vård och omsorg är oerhört viktigt och det är därmed stort fokus på att arbeta aktivt för att på olika sätt verka för att vi har en god tillgång på vård- och omsorgspersonal i våra verksamheter. Målet är att förvaltningarna ska ha en samordnad planering för att ta emot elever från olika vårdutbildningar och kunna erbjuda ett bra genomförande av praktiskt lärande.

Utbildningssamordnaren arbetar inom det gemensamma verksamhetsstödet, med avdelningschef kansli som ansvarig chef. Tjänsten servar därmed både Vård- och omsorgsförvaltningen och Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen. Utbildningssamordnarens närmaste kollega kommer att vara Kompetensutvecklaren inom det HR-team som stödjer dessa båda förvaltningar. Här kommer flera arbetsuppgif-ter att närma sig varandra och vara beroende av varandra, vilket kräver ett nära och öppet samarbete mellan utbildningssamordnare och kompetensutvecklare. Utbildningssamordnaren arbetar för att samordna insatser för kompetensförsörjning i de båda förvaltningarna som omfattar närmare 3000 anställda.


ARBETSUPPGIFTER
Utbildningssamordnarens arbetsuppgifter är att:
• Planera och samordna praktik för elever i olika vårdutbildningar, så som APL och LIA, PRAO och yrkesintroduktionspraktik.
• Planera, samordna och genomföra utbildningsinsatser för förvaltningarnas medarbetare. I detta arbete ingår även att söka tillgängliga statsbidrag för att rekvirera medel för såväl pågående som nya utbildningssatsningar.
• Utbildningsledare för handledarutbildning steg 1 och 2, vilket innebär att både hålla i utbildning och att samordna utbildning
• Utbildningsledare för Språkombudsutbildningen, samma som ovan i innehåll
• Som utbildningsledare ansvarar man även för att anordna nätverksträffar för handledare och språkombud samt underhålla Samarbetsrummen för dessa ombudsroller
• Ingå i samverkan både internt och externt för att planera kunskapsförsörjning inom de båda förvaltningarna genom både utbildningsinsatser och praktik
• Delta i arbetsgrupper, nätverksgrupper och styrgrupper på olika nivåer och i olika sammanhang i syfte att verka för en god kompetensförsörjning inom förvaltningarna, t.ex Vård- och omsorgscollege, Branschråd för Barn och Fritidsprogrammet, arbetsgrupp för APL-utveckling
• Att löpande hålla såväl förvaltningsledning, fackliga samverkansgrupper som nämnder informerade om vad som är på gång inom området samt redovisa genomförda eller planerade aktiviteter.


KVALIFIKATIONER
Du har akademisk examen inom pedagogik, vård och omsorg eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig. Goda pedagogiska kunskaper är ett krav, vilket behöver styrkas genom arbetsbetyg och referens. Det är även önskvärt att du har en Språkombudsutbildarutbildning. Du behöver även ha erfarenhet av självständigt kvalificerat administrativt arbete och goda kunskaper om utbildningar inom vård och omsorg. Det är naturligtvis meriterande om du har tidigare erfarenhet av att ha arbetat med praktiksamordning.

Som person behöver du vara strukturerad, självgående, tydlig och ha en god samarbetsförmåga. Du behöver behärska svenska språket flytande i både tal och skrift, men det är meriterande om du är flerspråkig. Du behöver även ha god datavana och mycket goda kunskaper om, och erfarenhet av, att arbeta i Excel.

B-körkort är ett krav.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.


ÖVRIGT
Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100%, tillträde enligt överenskommelse.

Tjänsten tillsätts under förutsättning att inte övertalighet uppkommer inom annan del av kommunen som gör att den tillsätts den vägen.

Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.

Vi arbetar aktivt för att öka mångfalden i våra arbetsgrupper. Vi ser gärna sökande med olika bakgrund och erfarenheter.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Sundsvalls kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: http://www.raddning.info/om-oss/arbeta-hos-oss/deltidsbrandman.html

Sista ansökningsdag är; 2021-01-17

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

Liknande jobb


Skoladministratör på Metapontum

Skoladministratör på Metapontum

19 december 2024

Utbildningsadministratör

18 december 2024

11 december 2024

Utbildningsadministratör

6 december 2024