Arbetsbeskrivning
Aneby Kommun – En Arbetsgivare för Framtiden
Aneby kommun, en liten och gemytlig kommun belägen på det småländska höglandet, erbjuder en inspirerande arbetsmiljö där du som medarbetare får möjlighet att göra skillnad i människors liv. Vår vision, "Ett gott liv i en hållbar och växande kommun", genomsyrar allt vi gör. Vi värdesätter öppenhet, utveckling och ansvar, och strävar efter en arbetsplats där alla kan växa och trivas.
Myndighetsenheten i Aneby kommun består av tre team: barn- och ungateamet, vuxenteamet och biståndsteamet. Vi arbetar nära varandra och samarbetar aktivt med öppenvård och skola för att säkerställa god samordning och helhetssyn. Vi värnar om en positiv arbetsmiljö med fokus på gemenskap och arbetsglädje, inklusive flexibel arbetstid, möjlighet att arbeta hemifrån, extern handledning och möjlighet till friskvård.
I vår lilla kommun är möjligheterna att påverka och vara delaktig i utvecklingen stora, vilket skapar en meningsfull arbetsmiljö.
Vi erbjuder:
Nya och moderna lokaler: Snart flyttar vi in i fräscha och trygga lokaler som främjar samarbete och arbetsmiljö.
Utvecklingsmöjligheter: Barn- och ungateamet är del av den nationella Yrkesresan, vilket ger oss möjligheter till god yrkesintroduktion och regelbunden kompetensutveckling.
En inkluderande arbetskultur: I arbetsgruppen är vi måna om varandra, har lätt till skratt och högt i tak, samt tar gemensamt ansvar för vårt uppdrag. Detta är vår styrka.
Läs mer om varför du ska jobba i Aneby kommun, våra personalförmåner, vår värdegrund och dina framtida kollegor på vår hemsida: www.aneby.se/jobbahososs.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en utbildad socionom för tjänsten som utredande socialsekreterare i teamet för barn och unga. Rollen som utredare innebär utrednings- och uppföljningsarbete enligt SoL och LVU. Du kommer att arbeta tillsammans med tre andra utredare och en mottagningssekreterare i en liten, sammansvetsad grupp som fokuserar på arbetsmiljö, stabilitet och utveckling. Hos oss får du arbeta med en hög grad av teamkänsla, med stöd av lagstiftning, riktlinjer och praxis. I det dagliga arbetet får du stöd och handledning av enhetschef och kollegor, samt extern handledare. Arbetet kännetecknas av professionalitet och gott bemötande, samt lyhördhet inför barnens, de ungas och familjernas behov. Vi strävar efter att möjliggöra förändring för de barn och ungdomar vi möter, främja samarbete och arbeta med delaktighet och kvalitet på ett respektfullt sätt. Vårt mål är att nå fram till goda lösningar tillsammans med den enskilde.
Just nu står vi inför ett spännande och intensivt utvecklingsarbete för att kunna möta omställningen till den nya socialtjänstlagen. Utifrån att bli en allt mer kunskapsbaserad, tillgänglig och förebyggande socialtjänst står vi inför bland annat utveckling av vårt SSPF-team, uppstart av ett skolsocialt team, samt utbildningssatsningar inom IRisk och observationer i hemmiljö.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen. Har du även BBIC-utbildning/Handläggning med barnet i centrum är det meriterande. Vi önskar gärna att du har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter eller annat socialt myndighetsarbete med barn, ungdomar och familjer. Vidare ses även erfarenhet av arbete med Signs of safety, ICDP, IRisk och skolsamverkan som meriterande.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och att du står bakom kommunens värdeord; öppenhet, utveckling och ansvar. B-körkort är ett krav för tjänsten. För att lyckas i rollen behöver du ha förmågan att inhämta uppgifter, sammanställa, analysera och utvärdera olika handlingsalternativ och göra en bedömning som utmynnar i förslag om åtgärd. Detta kräver en god empatisk förmåga och att du är flexibel, kreativ och nytänkande för att hitta de individuellt rätta lösningarna.
Som utredare hos oss behöver du ha god förmåga att arbeta både självständigt och tillsammans med andra i team och du behöver kunna lyssna in olika perspektiv. Du kommer att möta människor i flera olika sammanhang, vilket kräver att du har ett professionellt och respektfullt bemötande och förhållningssätt. Vi är måna om att bibehålla professionalism i alla lägen och stöttar varandra i det. Du behöver vara bra på att skapa förtroendefulla relationer och att kunna reflektera både tillsammans med kollegor och arbetsledning över de utmaningar som uppstår. Att du har en god samarbetsförmåga utgår vi från.
Vi sätter värde på att du är intresserad av att lära och att du är med och utvecklar verksamheten i alla dess delar.
Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med att söka. Anställning kan komma att ske innan ansökningstiden löpt ut. Innan anställning erbjuds ska utdrag ur belastningsregistret uppvisas.
Bli en del av vårt team och bidra till Aneby kommuns framtid! Vi ser fram emot din ansökan.
ÖVRIGT
Eventuell kontakt från rekryteringsföretag och säljare undanbedes.
Kontaktpersoner på detta företaget
Helena Martinson (Enhetschef)
0380 - 46101
Kerstin Carlsson (MAS)
0380 - 46104
Maria Lundblom-Bäckström (Facklig)
0380 - 46100
Per Hansson
0380-46 271
Emma Johansson
0380-46196
Annie Stenstrand
0380-46243
Gunnel Bergander (Vision)
0380-46219
Enhetschef Funktionsomsorg Carola Albertsson
0380-46142
Enhetschef HSL Mikael Löfgren
0380-46101
Arbetsterapeut Pernilla Sjöö
0380-46534