OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sektionen som finns i Umeå, arbetar i team med tillsyner av transportföretag som omfattas av regler kring tung yrkestrafik på väg. Verksamhetsområden som omfattas är bl.a. företagskontroller av vägarbetstidslagen och regler kring kör- och vilotider samt utredningar av polisens rapporter av cabotage, överlaster mm.
Vid sektionen arbetar ca 18 medarbetare.
Avdelnings- och enhetsledningen är lokaliserad i Borlänge.
Du kommer att
• utreda och bedöma polisens beslut i cabotage- och överlastärenden.
• via telefon överpröva polisens beslut i cabotage- och överlastärenden, kör- och vilotider samt Id-kontroll.
• påföra sanktionsavgifter om företag, förare eller fordonsägare inte har följt sina skyldigheter.
Om du ska trivas hos oss…
… behöver du kunna lyfta blicken, se helheten och tänka långsiktigt. Du behöver vara flexibel och beredd att ta dig an nya uppgifter om så krävs. Eftersom du är vårt ansikte utåt ska du kunna representera vår verksamhet på ett bra sätt. Vi vill att du tar ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för våra olikheter.
Du måste ha
• för tjänsten relevant akademisk utbildning eller motsvarande erfarenhet.
• analytisk förmåga.
• erfarenhet av att arbeta med verksamhetssystem i it-miljö.
• god förmåga att kommunicera på svenska och engelska i tal och skrift.
Det är meriterande om du också har
• erfarenhet av arbete med utredningar.
• erfarenhet av att arbeta med regelverk.
• erfarenhet från arbetet vid myndighet.
• erfarenhet från transportbranschen.
Vi vill att du
• skall känna dig bekväm och trivas med att arbeta i team.
• har integritet och gott omdöme.
• har förmåga att förstå rollen som myndighetsrepresentant.
• trivs med att svara på frågor i telefonsamtal.
• ser dig själv som en viktig del i laget.
• kan glädjas åt det vi gemensamt åstadkommer.
• tycker om att driva saker framåt.
• arbetar noggrant.
Vi fäster stor vikt vid din sociala kompetens, din samarbetsförmåga och din förmåga att arbeta självständigt som så väl i team.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Anställningsvillkor
Anställningen är tillsvidareanställning. Vi tillämpar normalt provanställning. Tillträde enligt överrenskommelse.
Vill du veta mer?
Om du vill veta mer om anställningarna är du välkommen att kontakta sektionschef Nicklas Fryksten, tel. 010-495 65 73, e-post nicklas.fryksten@transportstyrelsen.se
Fackliga frågor
Fackliga företrädare är Kenneth Fors (SACO) tel. 010-4955 924 och Linda Berglund Olofsson (ST) 010-4955 884
Välkommen med din ansökan
Vi behöver din ansökan senast den 7 maj 2017 märkt med referensnummer TSG 2017-1109. Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem. Vi kan komma att använda urvalstest i vår urvalsprocess.
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 1 870.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 13 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
Läs mer om Transportstyrelsen
Kort om väg- och järnvägsavdelningen:
Väg- och järnvägsavdelningen utformar regler, prövar och ger tillstånd, utövar tillsyn och för statistik över olyckor och tillbud inom väg- och järnvägsområdet. Vi arbetar för en effektiv marknad med sund konkurrens. Vi finns på 11 orter. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Göteborg, Solna och Umeå. Vi har 370 medarbetare.