OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Energimyndigheten är en statlig myndighet som arbetar för ett tryggt, miljövänligt och effektivt energisystem i Sverige. Myndigheten driver också internationella frågor. Energimyndigheten ligger i Eskilstuna och har cirka 270 medarbetare. Vi uppskattar mångfald och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och erfarenhet.
Stabsavdelningen söker ny medarbetare!
Vill du arbeta som utredare?
Enheten för styrning stödjer generaldirektören i frågor om ledning, samordning och utveckling i myndighetens verksamhet. Enheten har ansvar för myndightens ledningssystem för kvalitet och miljö, myndighetsgemensamma frågor såsom verksamhetsplanering och - uppföljning, verksamhetsutveckling, budgetering, hantering av rättsliga frågor och säkerhetsfrågor. I enhetens uppgifter ingår även administration och sekreterarskap vid insynsrådets, energiutvecklingsnämndens och i generaldirektörens besluts- och beredningsmöten
Fjärrvärmenämnden tillhör organisatorikt Energimyndigheten, men är vad gäller beslutsfattande självständig i förhållande till myndigheten. Fjärrvärmenämndens kansli är placerat på styrningsenheten.
Dina arbetsuppgifter:
Som Utredare vid Enheten för styrning deltar du i arbetet inom enhetens olika ansvarsområden. Det innebär tex att delta i arbetet med utveckling av myndighetens verksamhetsstyrning, verksamhetsplanering, uppföljning samt verksamhetsanalysarbete. Du kommer även att utgöra ett stöd för övriga medarbetare i organisationen i deras arbete med verksamhetsstyrning. En annan viktig del är att du genomför riskanalyser av myndighetens verksamhet och stödja övrig organisation i deras arbete med riskanalyser.
Styrningsenheten svarar även på och samordnar myndighetsövergripande remisser och uppdrag samt tar fram olika beslutsunderlag.
Dina profil:
Vi söker dig som har akademisk utbildning med flera års relevant arbetslivserfarenhet. Vi förutsätter att du har erfarenhet och kunskap om verksamhetsstyrning och uppföljningsarbete, gärna från statlig myndighet. Du ska ha erfarenhet av och intresse för frågor kring metodutveckling. Meriterande är erfarenhet av och kunskap om att utveckla processer med fokus på riskhantering och kvalitet inom offentlig verksamhet.
Befattning förutsätter ett självständigt och strukturerat arbetssätt där du samordnar flera parallella arbetsuppgifter samtidigt. Som person är du drivande och avslutar dina uppgifter i tid och med god kvalitet och trivs i en miljö där arbetstempot tidvis är högt. För att trivas med arbetet krävs det att att du har förmågan att se såväl helheten som delarna och detaljerna. Samarbetsförmåga liksom kommunikativ och analytisk förmåga är egenskaper som krävs för att lyckas i arbetet som Utredare