OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling.
Vi erbjuder attraktiva villkor och spännande arbetsuppgifter tillsammans med engagerade och kunniga kollegor. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har omkring 500 anställda och har sin verksamhet i Solna och Östersund.
Är du en person med bred kunskap om statlig förvaltning? Då har du möjlighet att använda och utveckla din kompetens hos oss!
Dina arbetsuppgifter
Vi söker dig som har erfarenhet av att arbeta med stöd till myndighetsövergripande verksamhetsstyrning och -uppföljning. I rollen ingår även samordning på övergripande nivå inom myndigheten, samt att administrera olika aktiviteter som genomförs centralt på myndigheten.
Rollen innefattar olika typer av arbetsuppgifter, från att göra utredningar till administrativt arbete.
Din bakgrund och kompetens
Krav för anställning
Du har en examen på universitets-/högskolenivå inom t.ex. statskunskap eller annan utbildning som bedöms likvärdig. Du erfarenhet av arbete med verksamhetsstyrning/-uppföljning samt erfarenhet av arbete vid statlig myndighet. Goda kunskaper i svenska och engelska är också krav.
Meriterande
Det är meriterande om du har en god kännedom om statlig förvaltning. Det är även meriterande om du har erfarenhet av kontakter med eller arbete inom Regeringskansliet.
Dina egenskaper
Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper så som en god samarbetsförmåga och ett analytiskt och strukturerat arbetssätt med förmåga att planera ditt arbete. Vidare behöver du vara prestigelös och flexibel.
Om anställningen
Du kommer att anställas som utredare med placering på vårt kontor i Solna. Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde sker snarast enligt överenskommelse. Befattningen innebär krigsplacering.
Om GD-kansliet
GD-kansliet ansvarar för myndighetens övergripande ledningsstruktur, bland annat ledningsgruppsmöten, beslutsföredragningar för gd, chefsmöten samt insynsrådets möten. Vidare ansvarar kansliet för kontakterna med Regeringskansliet, fördelning av inkomna regeringsuppdrag och remisser samt årsredovisningen. Kansliet ansvarar även för övergripande samordning av EU och internationellt arbete samt Agenda 2030.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Ingela Berghagen, telefon 010- 205 24 22.
Fackliga företrädare är för SACO Jim Werngren, telefon 010-205 24 79, och för ST Anita Ekner, telefon 010-205 24 50.
Ansökan
Välkommen med din ansökan till befattningen som utredare hos oss!
Ansök senast 2020-05-31 via myndighetens webbplats.
Arbetsgivarens diarienummer: 02200-2020-2.1.1