Utredare

Utredare

Arbetsbeskrivning

Kom närmare - kom till Nykvarns kommun! Med naturen som granne och storstadens puls runt hörnet väntar ungefär 11 000 invånare på att just du och din insats ska göra skillnad i deras vardag. Vi är en relativt ung kommun - driv, ansvar och utvecklingsvilja präglar oss. Idag är vi cirka 800 engagerade medarbetare, och vi behöver bli fler. Är du en av dem?

Detta kan vi erbjuda dig
"På kansliavdelningen behöver man kunna lite om mycket samtidigt som vi alla har expertkunskaper, det är det som gör jobbet så utvecklande. Det är en dynamisk arbetsplats med nära till de politiska besluten som fattas i Nykvarns kommun",
/Sisilya Rhawi, kanslichef.

Kommunledningskontoret stödjer kommunstyrelsen i sitt övergripande ansvar, ger stöd och service till kommunfullmäktige och till övriga nämnder samt är ett stöd till kommunledningen i att leda, samordna och följa upp kommunens uppdrag. Kommunledningskontoret består av avdelningarna Digitalisering och IT, kommunikation och servicecenter, kansli, säkerhet och strategisk styrning. Tillsammans driver vi och styr i de förvaltningsövergripande strategiska frågor som ligger inom kontorets ansvar.
Du som utredare jobbar på kansliavdelningen. Avdelningens övergripande uppdrag är att vara en stödfunktion för kommunens politiska organisation och ledning. Härifrån samordnas den politiska ärendeprocessen för kommunstyrelsen, kommunfullmäktige, utbildningsnämnden, valnämnden och utskotten. Kansliavdelningen ansvarar bl.a. för kommunkansli med nämndadministration, registratur, inköp och upphandling, GDPR och juridisk rådgivning samt arkiv. Sammanlagt finns 9 kollegor på kansliavdelningen, som alla har olika ansvarsområden med en gemensam grund att stå på.




Vi erbjuder dig omväxlande och utmanande arbetsuppgifter samt möjlighet att vara med och bidra till utveckling av verksamheten. Som kvalificerad utredare ansvarar du för och driver utredningar, i första hand, utifrån ett kommunövergripande perspektiv. Utredningarna kan gälla kommunens alla verksamheter. Utredningarna gör du själv eller tillsammans med andra, ibland i projektform. Vidare utarbetar du förslag, gör analyser och uppföljningar. Du tar fram beslutsunderlag till både den politiska ledningen och kommunledningen.

För att lyckas i den här rollen ska du ha en akademisk examen med inriktning mot juridik, offentlig förvaltning, samhällsvetenskap, eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Kunskap om kommunal- och förvaltningslag och offentlighet och sekretess är ett
krav. Du har flerårig arbetslivserfarenhet av utredningsarbete och mycket goda
kunskaper om vedertagna utredningsmetoder. Vidare krävs vana, att självständigt
kunna ta fram relevanta faktaunderlag inklusive tillämplig lagstiftning, att analysera,
att sammanställa samt att redovisa både muntligt och skriftligt. Det är meriterande om du har projektledarerfarenhet.

Som person tar du stort ansvar för dina arbetsuppgifter, har god förmåga att skapa struktur, planera, säkerställa och följa upp ditt arbete. Du har en analytisk och strategisk förmåga som gör att du kan överblicka, prioritera och snabbt sätta dig in i nya områden. Du är serviceinriktad, bra på att knyta kontakter och samarbeta. Det är viktigt att du har mycket god kommunikativ förmåga, såväl skriftlig som muntlig. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Nykvarns kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 januari 2022
  • Ansök senast: 30 januari 2022

Liknande jobb


VA-handläggare

VA-handläggare

22 november 2024

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024