Utredare

Utredare

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och bidra till att skapa Sveriges bästa hälso- och sjukvård och ett hållbart samhälle med tillväxt i hela Västra Götaland? I Västra Götalandsregionen finns fem patientnämnder vars uppgift är att stödja och hjälpa enskilda patienter samt bidra till kvalitetsutveckling och hög patientsäkerhet i hälso- och sjukvården. Patientnämndernas verksamhet regleras i lag (2017:372) om stöd vid klagomål mot hälso- och sjukvården. Till nämndernas uppgift hör också att rekrytera, utbilda och förordna stödpersoner till patienter som vårdas enligt tvångslagstiftning inom Hälso- och sjukvården.



Beskrivning
Vill du vara med och bidra till att skapa Sveriges bästa hälso- och sjukvård och ett hållbart samhälle med tillväxt i hela Västra Götaland?

Vi söker en utredare till patientnämndernas kansli, tillsvidareanställning 100%, placeringsort Göteborg, Vänersborg eller Skövde.

I Västra Götalandsregionen finns fem patientnämnder vars uppgift är att stödja och hjälpa enskilda patienter samt bidra till kvalitetsutveckling och hög patientsäkerhet i hälso- och sjukvården. Patientnämndernas verksamhet regleras i lag (2017:372) om stöd vid klagomål mot hälso- och sjukvården. Till nämndernas uppgift hör också att rekrytera, utbilda och förordna stödpersoner till patienter som vårdas enligt tvångslagstiftning inom Hälso- och sjukvården.

Ditt uppdrag
I ditt arbete som utredare får du möjlighet att bidra till kvalitetsutveckling och ökad patientsäkerhet inom hälso- och sjukvården. Ditt arbete bidrar till att hälso- och sjukvården blir mer personcentrerad.

Du kommer att handlägga enskilda patientärenden. Det innebär att du har kontakt med patienter och anhöriga som har frågor, synpunkter eller är missnöjda med vården. I arbetet ingår rapportering av iakttagelser och avvikelser av betydelse till ansvariga verksamheter, politiker och andra intressenter.

Vad kan vi erbjuda dig?
Som en av Sveriges största arbetsgivare kan vi erbjuda rätt person goda karriär- och utvecklingsmöjligheter. Hos oss får du chansen att utföra ett meningsfullt arbete för samhället och bidra till Västra Götalandsregionens vision ”det goda livet”. Vi eftersträvar en god balans mellan arbetsliv och privatliv och värnar om våra medarbetares hälsa. Läs om våra förmåner på https://www.vgregion.se/jobba-i-vgr/dinaformaner/

Dina kvalifikationer?

- Du har socionomexamen eller annan relevant högskoleutbildning
- Mycket goda administrativa- och datakunskaper
- Erfarenhet från arbete inom myndighet eller verksamheter som har beröringspunkter med hälso- och sjukvårdsfrågor
- Mycket bra förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska 

Vi ser att det är meriterande om du har:

- Erfarenhet av utredningsarbete eller klagomålshantering
- Kunskaper om hälso- och sjukvårdens innehåll och organisation
- Dokumenterade kunskaper inom samtalsmetodik

Vem är du?
Du är drivande och har god förmåga att självständigt planera och strukturera din arbetstid utifrån givna ramar. Du tar ansvar för att leverera resultat i tid och med god kvalitet. Det är viktigt att du är förtroendeingivande, saklig, analytisk och tålmodig. Du har ett positivt förhållningssätt och vill tillsammans med dina kollegor bidra till utveckling inom kansliet och stärka verksamheten.

Övrigt
Resor inom regionen förekommer i tjänsten.

Vi eftersträvar jämlikhet där alla medarbetare ska ha lika möjligheter och rättigheter till att utvecklas, göra ett bra arbete och trivas på arbetsplatsen. Eftersom vi arbetar för en jämn könsfördelning ser vi gärna manliga sökande till den här tjänsten.

Intervjuer sker löpande under ansökningsperioden.

Läs mer om vår verksamhet här: http://www.vgregion.se/halsa-och-vard/patientnamnden/

Om Västra Götalandsregionen
Västra Götalandsregionen finns till för människorna i Västra Götaland. Vi ser till att det finns god hälso- och sjukvård för alla. Vi arbetar för en hållbar utveckling och tillväxt, bra miljö, förbättrad folkhälsa, ett rikt kulturliv och goda kommunikationer i hela Västra Götaland.
Västra Götalandsregionen arbetar aktivt för att digitalisera fler arbetssätt. För att vara en del av den digitala omvandlingen har du med dig grundläggande färdigheter och kan använda digitala verktyg och tjänster. Du kan söka information, kommunicera, interagera digitalt, är riskmedveten och har motivation att delta i utvecklingen för att lära nytt.


Vill du veta mer om Västra Götalandsregionen kan du besöka vår introduktion till nya medarbetare på länken https://www.vgregion.se/introduktion


Ansökan
Västra Götalandsregionen ser helst att du registrerar din ansökan via rekryteringssystemet. Om du som sökande har frågor om den utannonserade tjänsten eller av särskilda och speciella skäl inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system - kontakta kontaktperson för respektive annons.


Till bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag samt andra externa aktörer och försäljare av ytterligare jobbannonser. Västra Götalandsregionen har upphandlade avtal.

Kontaktpersoner på detta företaget

Förvaltningschef Yvonne Tellskog
tfn 010-441 04 95,
Förvaltningsjurist Mona-Lisa Dahlberg
tfn 010-441 20 09
Utredningssekr Margareta Nygårds
tfn 010-441 20 06
Utredningssekr Margareta Lönn
tfn 010-441 36 02
Yvonne Tellskog, förvaltningschef
010-441 04 95, v. 26-27
Mona-Lisa Dahlberg, förvaltningsjurist
010-441 20 09, v.28-30
Petter Wrenne, nämndsekreterare
010-441 20 02

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Patientnämndernas kansli
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 januari 2022
  • Ansök senast: 13 februari 2022

Besöksadress

Diariet, Regionens Hus
None

Postadress

Diariet, Regionens Hus
Mariestad, 54287

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024