Utredare

Arbetsbeskrivning

Du har säkert fått frågan "Vad jobbar du med?". I Bjuvs kommun ställer vi istället frågan "Vad jobbar du för?"

Vi arbetar för utveckling, hållbarhet, jämlikhet och framtiden för att tillsammans forma ett helt samhälle.

Vad jobbar du för?



ARBETSUPPGIFTER
Bjuvs kommun söker en utredare med kompetens inom informationsförvaltning för att initialt projektleda informationssäkerhetsarbetet inför NIS2 i kommunen.
Som projektledande utredare kommer du att ansvara för att analysera, planera och implementera åtgärder för att säkerställa informationssäkerheten inför NIS2.
Ansvarsområden:
• Leda och samordna informationssäkerhetsarbetet inför NIS2. Detta inkluderar att planera, övervaka och rapportera projektaktiviteter.
• Granska befintliga säkerhetsåtgärder, ta fram nödvändiga styrdokument och planera för att säkerställa efterlevnad av NIS2.
• Säkerställa IT-leverantörssäkerhet.
• Skapa en cybersäkerhetskultur genom att främja medvetenhet om cybersäkerhet i organisationen.
• Vara stödfunktion vid upphandling för att säkerställa informationsflöden, informationshantering och säkerställa efterlevnad av NIS2.
• Utbilda i informationshantering, informationssäkerhet och NIS2.

Bjuvs kommun har tagit beslut om att bli certifierade i ISO 9001 och 14001. Bjuvs kommun kommer också att arbeta mot att kunna bli certifierade i ISO 27001.

Utöver ovanstående innebär också utredarrollen att självständigt ansvara för andra utredningar och projekt, ofta i samverkan med andra verksamheter inom kommunen. Uppdragen spänner över kommunens hela ansvarsområde och kan vara av varierande omfattning, längd och komplexitet. I uppdraget som utredare ingår framför allt:

- bereda beslutsunderlag till kommunstyrelsens arbetsutskott, kommunstyrelse och kommunfullmäktige,
- samordna strategiskt övergripande frågor och statistiskt dataunderlag,
- bidra i utvecklingsarbete för effektivare och mer ändamålsenliga stödprocesser.

Tjänsten är placerad på kansliavdelningen som är en del av kommunstyrelsens förvaltning. I avdelningens uppdrag ingår att ansvara för kansliet, nämndsekretariat, registratur, ärendeberedning, kommunarkiv, informationsförvaltning, digital verksamhetsutveckling, kvalitetsarbetet, informationssäkerhet, dataskydd och juridisk rådgivning samt att ansvara för den administrativa processen vid allmänna val.


KVALIFIKATIONER
• Relevant högskoleutbildning eller motsvarande
• Erfarenhet av informationshantering, informationssäkerhet eller liknande.
• Erfarenhet av projektledning.
• Teknisk kompetens med förståelse för informationshanteringssystem, IT-säkerhet och dataskydd.
• Kunskap om offentlig rätt, GDPR och NIS2.
• Analytisk förmåga, kunna analysera och utreda informationsflöden, identifiera risker och möjligheter samt utforma lämpliga åtgärder.
• Kommunikativ, strukturerad och ansvarstagande.

Vi söker dig med hög servicekänsla och god samarbetsförmåga. Egenskaper så som noggrannhet, god förmåga att arbeta självständigt, ta initiativ och vara drivande i utvecklingsfrågor är av stor vikt för att lyckas i rollen. Du är flexibel och har lätt att anpassa dig efter ändrade omständigheter och arbetsuppgifter.

Det finns goda möjligheter att utvecklas i denna roll och runt omkring dig finns härliga och kompetenta kollegor som du både hjälper och får stöd av.

Din arbetsplats blir i kommunhuset, centralt belägen vid järnvägsstationen i Bjuv. Vi har bra kommunikationer mellan till exempel Helsingborg, Malmö, Lund och det är lätt att parkera om du kör bil. Bjuvs kommun erbjuder olika personalförmåner såsom attraktivt friskvårdsbidrag och semesterväxling.

Övrigt
Som anställd i Bjuvs kommun kan du komma att bli krigsplacerad i kommunen.

Vid erbjuden anställning genomförs ID kontroll.

Vi tillämpar löpande urval.

Viktigt att veta
Ställningen kräver säkerhetsprövning och svenskt medborgarskap.

Varmt välkommen med din ansökan!




ÖVRIGT
Bjuvs kommun är en del av Familjen Helsingborg. Familjen Helsingborg är människor som möts, platser som stimulerar och sammanhang som utvecklar. Här växer både människor och företag.
Känslan skapar Familjen Helsingborg.
Vi är: Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Klippan, Landskrona, Perstorp, Svalöv, Åstorp, Ängelholm och Örkelljunga.
familjenhelsingborg.se

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Bjuvs kommun, HR-avdelningen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 augusti 2024
  • Ansök senast: 1 september 2024

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024