Utredare analys och utvärdering inom vård och omsorg

Arbetsbeskrivning

Vill du göra det komplexa begripligt? Vi söker en utredare/projektledare som ska arbeta med analyser av kvalitet och effektivitet inom vård och omsorg särskilt avseende bättre resursutnyttjande, kompetensförsörjning och patientsäkerhet.

Avdelningen för utvärdering och analys följer upp, analyserar och utvärderar utvecklingen på områdena socialtjänst, hälso- och sjukvård och tandvård.
Tjänsten är placerad på enheten för systemanalys som ingår i avdelningen för utvärdering och analys.

Enheten har ansvar för att analysera kvalitet och effektivitet inom vård och omsorg bl.a. genom att förstå hur organisering, styrning, ledning, kompetensförsörjning och innovationsförmåga samverkar. Vi bidrar till lärande när olika nationella satsningar genomförs och ger förslag på hur vård och omsorg kan vidareutvecklas. Vi utför också hälsoekonomiska beräkningar och konsekvensanalyser.

Vi söker dig som vill arbeta med analyser av kvalitet och effektivitet inom vård och omsorg, dynamiken i dessa komplexa system och hur de kan vidareutvecklas. Du kommer att bedriva kvalificerat utredningsarbete, leda projekt och samarbeta med många olika organisationer. I rollen ingår det att kommunicera våra resultat, omvärldsbevaka och lära av andra. Du kommer även att bedriva lärandeprojekt, för att i nära samarbete med andra organisationer följa och stödja genomförandet av olika satsningar, till exempel i syfte att förändra resursutnyttjande, användning av kompetens, strategisk kompetensförsörjning samt patientsäkerhetsarbetet.

Vi söker dig som har
• Akademisk utbildning inom exempelvis folkhälsovetenskap, ekonomi/management och/eller medicin, eller annat område som myndigheten finner relevant.
• Minst 3 års erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete inom hälso- och sjukvård.
• Dokumenterat god förmåga att skriva.
• Mycket god erfarenhet av att hålla presentationer.
• Erfarenhet av att ha lett ett flertal projekt.

Arbetsuppgifterna ställer krav på att du har en god analytisk förmåga,
att du är en flexibel lagspelare samt är ansvarsfull och gillar förbättringsarbete. Då uppdragen ofta kräver kvalificerat samarbete med externa aktörer krävs även att du är serviceinriktad och har stort intresse av att skapa kontakter såväl internt som externt. För att lyckas i ditt arbete krävs även att du har förmåga att hantera flera saker samtidigt och kan prioritera. Vidare har du förmåga att ta initiativ samt att strukturera och genomföra utredningsarbete med hög kvalitet.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är dessutom meriterande om du har
• kunskap om systemtänkande och metoder för att analysera komplexa system inom vård och omsorg.
• erfarenhet av effektivitets-, organisations-, styrnings-, och finansieringsfrågor i offentlig verksamhet samt verksamhetsutveckling.


Vårt erbjudande


Anställningen är en allmän visstidsanställning t.o.m. 2019-07-30 med möjlighet till förlängning och placering i Stockholm. Din tjänstetitel är utredare.

Välkommen med din ansökan senast den 2018-11-12. I ditt personliga brev ber vi dig beskriva dina erfarenheter som matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar.  Ange diarienummer 2.6.1-28319/2018.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Bra villkor erbjuds för bland annat friskvård, arbetstid, semester och pension.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta Björn Nilsson 075-247 32 80. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Sofia Linden Falkenlöv 075-247 33 52. Fackliga företrädare är Rose-Marie Nylander för SACO, Åsa-Britt Edoff för ST samt Magnus Göransson för Vårdförbundet. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

Om Socialstyrelsen


God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen Stockholm
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 22 oktober 2018

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024