OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Svensk vård och omsorg står inför en mycket intressant och händelserik tid. Socialstyrel-sen har en viktig roll att genom statistik belysa hälsans utveckling och vårdens innehåll.
Avdelningen för register och statistik arbetar med register, statistik och dataförsörjning samt delar av myndighetens informationsstruktur. Vi arbetar bland annat med att samla in, förvalta och utveckla myndighetens register, tillhandahålla data till externa intressenter och publicera statistik.
Vi söker nu en utredare som vill jobba i myndighetens nystartade statistikservice, en verksamhet som arbetar för att tillgängliggöra data baserade på myndighetens register. Vi jobbar för att myndighetens statistikprodukter och databeställningstjänster är relevanta, effektiva och tillgängliga samt möter omvärldens behov.
Du kommer att arbeta för att förstärka Socialstyrelsens kapacitet att tillhandahålla relevanta data inom området life science, med betoning på läkemedelsstatistik. Exempel på frågor som du kan komma att jobba med är öppna data, datavisualisering, samkörningar och big data. Andra arbetsuppgifter är informations- och tjänsteutveckling, att leda projekt, delta i myndighetens arbete kring datavisualisering och öppna data samt samverka med andra svenska organisationer inom området.
På enheten jobbar vi med gemensamma mål, delar med oss av vår kunskap och hjälps åt. Du kommer därför också att arbeta med verksamhetens övriga uppdrag, till exempel tillhandahålla stöd till kvalitetsregister och registercentrum, arbeta med frågor om röjandekontroll och sekretess samt verka för att andra projekt som pågår på Socialstyrelsen får de data som behövs för att projekten ska kunna levereras i tid och med bra kvalitet.
Vi söker dig som har
• högskoleutbildning med relevans för ämnesområdet
• flerårig aktuell erfarenhet av att självständigt arbeta med real-world-data för life science-området
• flerårig aktuell erfarenhet av projektledning
• utrett, analyserat och drivit projekt som helt eller delvis är baserade på hälsodataregister
• goda kunskaper om läkemedelsregistret
• mycket goda språkkunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.
För att lyckas i uppdraget är du pedagogisk och har lätt för att samarbeta. Du har ett strukturerat arbetssätt och är analytisk och noggrann. Du är tydlig i din kommunikation, är van att leda möten och hålla presentationer. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med kvalitetsregister, Concise och öppna datakällor och om du har aktuell erfarenhet av att ha använt R, SAS, Stata eller liknande.
Anställningsinformation
Anställningen är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning på heltid med start snarast. Placeringen är på enheten statistikservice i Stockholm. Din tjänstetitel blir statistiker.
Välkommen med din ansökan senast den 23/2 2020. I ditt personliga brev ber vi dig beskriva dina erfarenheter som matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar. Ange diarienummer 2.6.1-4642/2019.
Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension.
Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Anna Bennet Bark. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Gerd Lundberg. Fackliga företrädare är Rose-Marie Nylander för SACO, Åsa-Britt Edoff för ST samt Magnus Göransson för Vårdförbundet. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.
God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena Scarabin, enhetschef
075-247 4055