Utredare, flera tjänster

Utredare, flera tjänster

Arbetsbeskrivning

Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen! Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet


Vi erbjuder intressanta arbetsuppgifter inom ett område som syftar till att öka trafiksäkerheten. Du kommer att arbeta som utredare och pröva lämpligheten för de som innehar körkort utifrån de juridiska och medicinska krav som ställs på körkortsinnehavare.

Som utredare kommer du att arbeta med att pröva lämpligheten för de som redan innehar körkort utifrån de juridiska och medicinska krav som ställs på körkortsinnehavaren enligt lagar och föreskrifter. Du fattar självständigt beslut genom att tillämpa lagstiftningen på ett korrekt och rättssäkert sätt. Arbetet innebär att du gör utredningar, analyser av underlag och meddelar beslut och information till kunderna. Du har även kontakt med andra aktörer såsom myndigheter och rådgivande läkare. I rollen som utredare ansvarar du för många ärenden parallellt och tempot är periodvis högt, vilket innebär att du behöver trivas med att hantera många arbetsuppgifter samtidigt och ha förmåga att prioritera bland dessa. Kommunikationen med kunderna sker skriftligen och via telefon. Som utredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering, objektivitet och rättssäkerhet.

Som utredare ingår du i en sektion där man delar med sig av kunskaper och erfarenheter för att få ett aktivt medarbetarskap.

Du kommer att



• arbeta med att utreda körkortsärenden inom ingripande samt fatta självständiga beslut om fortsatt innehav eller återkallande av körkort/körkortstillstånd
• tillsammans med kollegor arbeta mot både gemensamma och indivduella mål
• ha kontakt med andra myndigheter och aktörer. 
• arbeta med att registrera ärenden i vårt ärendehanteringssystem.

Du måste ha


• en avslutad högskoleexamen, eller vara i slutfasen av en högskoleutbildning som Transportstyrelsen anser relevant, exempelvis inom juridik eller samhällsvetenskap, alternativt flerårig yrkeserfarenhet från offentlig eller privat verksamhet med kvalificerad ärendehandläggning, där du har fattat beslut som påverkat enskilda individer.
• har god förmåga att uttrycka dig i svenska, både i tal och skrift.

Det är meriterande om du också har


• erfarenhet av att förmedla negativa beslut och hantera svåra samtal över telefon
• erfarenhet av kundservice
• har god datorvana och kunna hantera olika IT-miljöer
• goda kunskaper inom andra språk än svenska.

Vi vill att du


• är noggrann och pålitlig
• är serviceinriktad, positiv och lätt att samarbeta med
• har god kommunikativ förmåga i både tal och skrift
• sätter kunderna i centrum, då du kommer vara Transportstyrelsens ansikte utåt
• är flexibel samt trivs med att jobba i ett högt tempo mot uppställda mål
• tar egna initiativ och uppskattar att lära dig nya saker
• är lösningsorienterad och kommer med förbättringsförslag.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Intresserad?
Anställningen är tillsvidare med placering i Kista. Startdatum i början på april eller enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. 

Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Yildiz Dilmac, 010 – 495 35 84 Yildiz.Dilmac@transportstyrelsen.se eller Stefan Rydberg 010 – 495 75 10 Stefan.Rydberg@transportstyrelsen.se.
Saco, Karl-Emil Stenberg och ST, Gunilla Ejeskog nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2021-12276. Vi behöver din ansökan senast den 13 januari 2022. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.

Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:
Ca 2000.

Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

Läs mer om Transportstyrelsen


Kort om avdelning Körkort

Avdelning Körkort prövar och ger tillstånd inom körkortsområdet. Vi besvarar frågor från allmänheten och handlägger ärenden som körkortstillstånd, handledarskap, högre behörigheter och utbyte av utländska körkort. Vi är cirka 370 medarbetare och finns i Härnösand, Kristianstad, Mariestad, Örebro och Kista.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Transportstyrelsen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 december 2021
  • Ansök senast: 13 januari 2022

Besöksadress

701 88 Örebro
None

Liknande jobb


VA-handläggare

VA-handläggare

22 november 2024

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024