Utredare för arbete inom krisberedskap och civilt försvar

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med i arbetet att stärka hälso- och sjukvårdens beredskap vid fredstida kriser, höjd beredskap och krig? Vi erbjuder ett samhällsviktigt och engagerande arbete på en intressant och dynamisk arbetsplats. Just nu befinner vi oss på en utvecklingsresa och du kommer in i en föränderlig organisation med en stabil grund att stå på. Vi söker nu en utredare som vill vara en del av utvecklingen och förvaltningen av myndighetens beredskaps- och krisledningsorganisation. Du kommer att arbeta på en avdelning som ansvarar för Socialstyrelsens arbete med krisberedskap och civilt försvar. 

Om tjänsten

I den här tjänsten kommer du att arbeta med utveckling och förvaltning av hälso- och sjukvårdens och omsorgens operativa roll i beredskapssystemet med fokus på ledning, samverkan och samordning. I arbetet ingår anpassning av planverk för operativ hantering av kris och höjd beredskap både i en nationell och internationell kontext, förvaltning och utveckling av beredskapsresurser och att delta i eller leda aktörsgemensamma nätverk. I arbetet ingår även utrednings-och analysarbete samt rapportskrivning.

I tjänsten ingår schemalagd jourberedskap i myndighetens beredskapsorganisation.

Om dig

För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Socialstyrelsen är det viktigt att du har god samarbetsförmåga i kombination med förmåga att arbeta självständigt. Du blir en viktig del av vår utveckling, därför behöver du kunna och vilja planera, prioritera och följa upp ditt arbete både som individ och som del av en grupp. Rollen kräver också att du är strukturerad, har god analytisk förmåga och förmågan att tempoväxla utifrån arbetsuppgifternas angelägenhet. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi söker dig som har


• utbildning inom eller erfarenhet av för tjänsten relevant område
• kunskap om hälso- och sjukvården eller socialtjänsten, och dess organisation, funktion och styrning
• erfarenhet av projektledning eller samordning av verksamhet
• erfarenhet av aktörsgemensam samverkan i beredskapssystemet
• erfarenhet av utredningsarbete och rapportskrivning
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.

 Det är meriterande om du har


• erfarenhet av civilmilitär planering och samverkan
• kunskap om internationella samverkansavtal, t.ex. NATO, EU och WHO
• erfarenhet av att leda nationell eller internationell samverkan
• erfarenhet av operativt stabsarbete
• erfarenhet av arbete som tjänsteman i beredskap eller liknande beredskapstjänstgöring
• erfarenhet av arbete i säkerhetsskyddad verksamhet.

 Bra att veta

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med provanställning i sex månader. Du utgår ifrån kontoret i Stockholm, men har möjlighet att arbeta på distans upp till två dagar i veckan. Din tjänstetitel blir utredare och din placering är på avdelningen för krisberedskap och civilt försvar.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. 

För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi använder oss inte av personligt brev i vårt urvalsarbete, du behöver därför inte bifoga detta. 

Om du har frågor om tjänsten, kontakta t.f. enhetschef Caroline Mandoki på caroline.mandoki@socialstyrelsen.se Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Hedvig Olsson på hedvig.olsson@socialstyrelsen.se Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Pablo Canales för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan. 

Välkommen med din ansökan senast den 2 april 2024.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 mars 2024
  • Ansök senast: 2 april 2024

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


Trafikhandläggare till Mönsterås Kommun

Trafikhandläggare till Mönsterås Kommun

21 november 2024

21 november 2024

GR söker processledare e-arkiv

GR söker processledare e-arkiv

21 november 2024