OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialstyrelsen gör en lång rad insatser för att hälso- och sjukvården ska ha en effektiv och hållbar kompetensförsörjning. Vid myndigheten är det Nationella Vårdkompetensrådet med tillhörande kansli placerat, ett rådgivande organ som ska bidra till en god planering av vårdens kompetensförsörjning. Rådets uppdrag är att göra bedömningar av kompetensbehoven och att stödja och åstadkomma samverkan om kompetensförsörjningsfrågor på nationell och regional nivå. Rådskansliet är organiserat under avdelningen för analys.
Som utredare kommer du att vara en del av rådskansliet och delaktig i dess samlade arbete med kompetensförsörjningen i hälso- och sjukvården. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara utredningar, uppföljningar och analysarbete. I arbetsuppgifterna ingår också omvärldsbevakning.
För att trivas i rollen som utredare ska du uppskatta att arbeta nära i team, vara prestigelös, ha god samarbetsförmåga i kombination med förmåga att arbeta självständigt. Rollen kräver också att du är strukturerad och har lätt för att knyta kontakter. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi söker dig som har
• Relevant akademisk utbildning
• Goda kunskaper om hälso- och sjukvårdssystemet
• Erfarenhet av utrednings- och analysarbete
• Erfarenhet av arbete med kompetensförsörjnings- och/eller utbildningsfrågor
• Mycket god muntlig och skriftlig förmåga i svenska
Arbetsuppgifterna kräver att du är analytisk och strukturerad, har förmåga att arbeta självständigt och är resultatinriktad samt har god samarbetsförmåga. Vid rekrytering kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Det är meriterande om du har
• Erfarenhet av arbete i eller med offentlig verksamhet
• Erfarenheter av konsultativt arbete med olika intressenter
• Kunskap om högre utbildning och forskning på området
Anställningsinformation
Anställningen är allmän visstidsanställning på heltid t o m 2022-12-31. Placeringen är på Analysavdelningen, enheten för Hälso, sjukvård och tandvård 3 i Stockholm. Din tjänstetitel är utredare.
Välkommen med din ansökan senast den 19 november 2021. I ditt personliga brev ber vi dig beskriva dina erfarenheter som matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar. Ange diarienummer 2.6.1-36812/2021.
Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension.
Om du har frågor om tjänsten, kontakta Lena Hellberg. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Ola Nordin-Remberger. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Magnus Göransson för ST. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.
Om Socialstyrelsen
God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena Scarabin, enhetschef
075-247 4055