OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Målet för jämställdhetsarbetet i Sverige är att kvinnor och män ska ha samma makt och möjligheter att forma samhället och sina egna liv. Arbetet omfattar bland annat frågor om inflytande, ekonomi, hälsa, utbildning, arbete och kroppslig integritet.
Jämställdhetsmyndigheten, som inrättades 1 januari 2018, ska säkerställa att regeringens jämställdhetspolitik får genomslag genom att bidra till ett effektivt genomförande av jämställdhetspolitiken. Myndighetens uppgift är att samordna, följa upp och på olika sätt ge stöd inom jämställdhetsarbetet.
Nu söker vi 1–2 utredare till avdelningen som arbetar med att förebygga och bekämpa mäns våld mot kvinnor.
Arbetsuppgifter
Som utredare kommer du att arbeta på avdelningen för den 10-åriga nationella strategin för att förebygga och bekämpa mäns våld mot kvinnor, tillika delmål 6. I avdelningens uppgifter ingår arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck liksom det nationella samordningsansvaret för arbete mot prostitution och människohandel. Du kommer att arbeta utifrån myndighetens instruktion, regleringsbrev och särskilda uppdrag.
I dina arbetsuppgifter ingår att vara sakkunnig både internt och framför allt i externa kontakter. Du förväntas medverka och bidra i olika sammanhang för att utveckla en effektivare samverkan mellan myndigheter och andra organisationer. I arbetet ingår vissa internationella kontakter och möten. Du förväntas leda och hålla i större samlingar och möten, leda och driva processer samt samverka med externa parter. I arbetet ingår även att skriva remissvar, del- och slutrapporter.
Kvalifikationer
• relevant högskole- och/eller universitetsutbildning, eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdigt
• flerårig arbetslivserfarenhet från området mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer
• dokumenterad erfarenhet av arbete inom området mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer på strategisk nivå.
• erfarenhet av att arbeta projektinriktat och självständigt
• god kännedom om svensk jämställdhetspolitik
• god förmåga att samverka med andra och att leda komplexa processer mot uppställda mål, utifrån givna tidsramar
• god förmåga att uttrycka dig väl i både tal och skrift, på svenska och engelska
Vi ser det som meriterande om du har
• vana av att samarbeta med externa aktörer inom exempelvis civilsamhället, kommuner eller andra myndigheter
• kunskap och erfarenhet av att leda digitala möten
• erfarenhet av att arbeta på statlig nivå.
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person har du god förmåga att strukturera ditt arbete samt är bra på att samarbeta med andra. Vi ser även att du som söker är van att arbeta självständigt, planera samt driva ditt eget arbete. För uppdraget krävs även en god analytisk och pedagogisk förmåga.
Anställningsinformation
Tjänsten är placerad på Jämställdhetsmyndighetens kontor i Angered. På grund av Covid-19-pandemin arbetar vi för tillfället digitalt i stor utsträckning. Resor i tjänsten kan förekomma.
Anställningen är en tillsvidareanställning. Jämställdhetsmyndigheten tillämpar 6 månaders provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
Praktisk information
Vill du veta mer om tjänsten, kontakta Berit Jernberg, Avdelningschef, 031–392 90 54. Har du frågor om rekryteringsprocessen, kontakta Johanna Hagbranth, HR-generalist, 031–392 90 15. Fackliga kontaktpersoner: för Saco-S Jennifer Bolin 031–392 90 21 och för ST Lena Bjurving 031–392 90 53.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Jämställdhetsmyndigheten välkomnar sökanden med olika erfarenheter och bakgrunder.
Välkommen med din ansökan senast 16 maj. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem.