Utredare försörjningsberedskap

Utredare försörjningsberedskap

Arbetsbeskrivning

MSB utvecklar, tillsammans med andra, individens och samhällets förmåga att förebygga och hantera olyckor och kriser. Vi har även uppdrag som rör planering och samordning av det civila försvaret. Vi arbetar genom kunskapsuppbyggnad, stöd, utbildning, övning, reglering, tillsyn och eget operativt arbete i nära samverkan med kommuner, regioner, myndigheter, företag och organisationer för att uppnå ökad trygghet och säkerhet på alla samhällsnivåer – från lokalt till globalt.


Jämställdhet och likabehandling är en grund för MSB:s arbete internt och gentemot Sveriges befolkning. Alla inom MSB ska bidra till en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.




Vill du vara med och jobba för att stärka Sveriges beredskap? Vi söker nu fler medarbetare som vill bidra i detta arbete.

Tjänsten är placerad vid enheten för försörjningsberedskap och ingår i avdelningen för krisberedskap och civilt försvar. Enhetens uppgift är att utveckla och stödja aktörer i beredskapsplanering med fokus på att stärka samhällets funktionalitet och försörjning. I detta ingår att utveckla processer, strukturer och metodstöd för samhällsviktig verksamhet, risk- och sårbarhetsanalyser, kontinuitetshantering, kritiska beroenden, försörjningsberedskap, personalförsörjning samt näringslivssamverkan.

Dina arbetsuppgifter

Den svenska beredskapen för fredstida kriser och höjd beredskap är under utveckling. En viktig del i det arbetet är att bygga upp försörjningsberedskapen och stärka samhällets funktionalitet. Detta är ett omfattande arbete som involverar såväl offentliga som privata aktörer då hela samhället berörs.

Som utredare på enheten för försörjningsberedskap blir du en del i arbetet med att utveckla den svenska beredskapen. Med fokus på uppgifter som rör samhällsviktig verksamhet och försörjningsberedskap kommer du bland annat att arbeta med utredningsuppdrag, regeringsuppdrag och samordning. Du kommer i ditt arbete arbeta med och stödja såväl offentliga som privata aktörer.

Att representera vår verksamhet i interna och externa sammanhang och delta i annan fortlöpande verksamhet på enheten är andra arbetsuppgifter för denna tjänst.

Din kompetensprofil

Vi söker dig som har relevant akademisk examen eller motsvarande som vi bedömer likvärdig och erfarenhet av arbete med beredskapsfrågor från offentlig eller privat verksamhet. Vi ser gärna att du har erfarenhet från samhällsviktig verksamhet och projektledning.

Meriterande är om du tidigare har arbetat med försörjningsberedskap, civilt eller militärt försvar och/eller myndighetsarbete.

Eftersom arbetet medför både interna och externa kontakter behöver du ha god samarbetsförmåga och kunna uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Du ser helheter och skapar sammanhang med integritet. För att lyckas i rollen behöver du också vara initiativtagande och strukturerad. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Anställningsform

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med placering i Stockholm eller Karlstad. MSB tillämpar provanställning.

Svenskt medborgarskap

Anställningen är säkerhetsklassad och vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. Du måste därför vara svensk medborgare.

Vill du få mer information?

Kontakta enhetschef Annika Elmgart. Fackliga företrädare är Mona Pütsep Saco-S, Ingrid Krook ST och Ann-Britt Paradis SEKO. Samtliga nås via växelnumret 0771-240 240.

Din ansökan

ska vara inkommen till MSB senast den 31 maj 2020, märkt med referensnummer 2020/66. Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Det är du som sökande som ska dokumentera och påvisa din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Du ska också vara medveten om att de ansökningshandlingar som lämnas till MSB är offentliga allmänna handlingar vilket innebär att var och en har rätt att ta del av dem.

MSB har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anna-Karin Silverin
0771-240240
Christina Rhodin
010-240 51 20

Sammanfattning

Besöksadress

Norra Klaragatan 18
None

Postadress

Norra Klaragatan 18
Karlstad, 65181

Liknande jobb


VA-handläggare

VA-handläggare

22 november 2024

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024