Arbetsbeskrivning
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Socialförvaltningen i Stockholms stad har en övergripande och samordnande roll för socialtjänstens individ och familjeomsorg och funktionshinderområdet. Här skapas goda förutsättningar för att möta invånare i behov av socialtjänstens stöd. I nära samarbete med stadsdelsförvaltningarna bidrar vi till en modern, digital, rättssäker, likställd och kunskapsbaserad socialtjänst och vi har ett starkt utvecklingsfokus. Inom förvaltningen erbjuds ett stort utbud av stödinsatser till stadens invånare och utbudet förändras utifrån stockholmarnas behov och stadsdelsförvaltningarnas önskemål. Arbetet sker ofta i nära samverkan med andra myndigheter, civilsamhälle och näringsliv. Socialförvaltningen ansvarar också för stadens serverings- och tobakstillstånd och utför tillsyn.
Har du jobbat med eller har du en utbildning inom krisberedskap, civilt försvar alternativt totalförsvar? Då kan denna roll vara något för dig!
Välkommen till oss
Kansliet ingår i avdelningen beredskap och administration.
Kansliet består av sex medarbetare plus enhetschef som ansvarar för registratur, nämnd, arkiv och ILS-samordning. Vi bidrar till att skapa förutsättningar för en effektiv och ändamålsenlig styrning, uppföljning och utveckling i hela organisationen. Vi arbetar för en modern, rättssäker och effektiv informationshantering för förvaltningen. Vi jobbar också för en god offentlighetsstruktur samt en effektiv och förtroendefull hantering av nämndadministrationen.
Arbetsplatsen är i Farsta Centrum med närhet till tunnelbana och en galleria med stort utbud av restauranger, caféer och shopping.
Vi erbjuder
Vi erbjuder dig:
friskvårdsbidrag
bra, förmånliga priser hos Stockholms stads simhallar inklusive olika gymkedjor
flextid
vinter- och sommararbetstid
möjlighet att delvis arbeta hemifrån om arbetet tillåter
möjlighet till semesterväxling vilket innebär fem eller sex extra semesterdagar.
Din roll
Stockholm stad växlar nu upp sitt arbete inom krisberedskap och socialförvaltningen söker därför en utredare med fokus på civil beredskap. Tjänsten innebär en kombination av strategiskt och operativt arbete.
Du kommer, tillsammans med en beredskap- och säkerhetssamordnare, att arbeta med uppgifter som regleras i Lag (2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap. Du arbetar med risk och-sårbarhetsanalyser samt utbildning och övning. I ditt uppdrag ingår att utveckla och hantera arbetet med kontinuitetshantering, beredskapsplanering och beredskapssektorer. Du utgör ett både konsultativt och praktiskt stöd för socialförvaltningens egna verksamheter.
I dina huvudsakliga arbetsuppgifter ingår även att:
genomföra analyser, ge förslag på, och genomföra åtgärder för att stärka förvaltningens och stadens arbete med civil beredskap
samverka med andra aktörer både internt och externt inom ramen för beredskapssektorer
planera och genomföra kris-och krigsövningar
omvärldsbevaka inom området civil beredskap
läsa och svara på remisser, delta i samverkansmöten, informationsträffar eller i utbildnings-/övningsinsatser.
Din kompetens och erfarenhet
Vi söker dig som har:
högskoleutbildning inom områdena krisberedskap, civilt försvar eller totalförsvar. Eller så har du inhämtat kunskap och kompetens genom flerårig arbetslivserfarenhet som liknar rollbeskrivningen
god förmåga att uttrycka dig välformulerat och tydligt i tal och skrift på svenska.
Det är meriterande om du har
erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation, gärna inom kommunal hälso- och sjukvård samt socialtjänst.
kunskap om det svenska krisberedskapssystemet och kommuners roll i totalförsvaret.
vana att leda processer
vana att planera, genomföra och utvärdera utbildningar
kunskap om begrepp, strukturer, processer, metoder, aktörer och regelverk inom civil beredskap, främst ur en svensk kontext.
Personliga förmågor och färdigheter
I den här rekryteringen lägger vi stor vikt vid nedan nämnda kompetenser, personlig lämplighet samt motivation och engagemang för tjänsten.
du är självgående och van att driva ditt eget arbete framåt genom att vara ansvarstagande, strukturerad och noggrann
du har lätt för att skapa förtroendefulla relationer med ett säkerhetsmedvetet förhållningssätt
du har en god förmåga att samverka, är analytisk, strategisk och pedagogisk
du har en förmåga att kommunicera med en vilja att samarbeta genom att ge bra stöd och ge god service.
Övrigt
För att stärka fokus på de kompetenser och erfarenheter som efterfrågas för denna roll behöver du inte bifoga ett personligt brev. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och ett antal frågor du får besvara i samband med att du söker tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV.
Sista ansökningsdag 12 januari. Vi gör urval och intervjuer löpande, vi planerar en första intervju den 8 januari. Den första intervjun kommer vara digitalt.
Du söker tjänsten på vår hemsida, klicka på knappen "ansök här" så kommer du direkt till vår hemsida. Där ser du även annonsen i sin helhet.
Anställning sker om erforderliga beslut tas. Tidsbegränsad anställning på 12 månader, chans till förlängning
Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.