Utredare - individens behov i centrum (IBIC)

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta med utbildning, förvaltning och utveckling inom socialtjänsten? Vi erbjuder ett samhällsviktigt och engagerande arbete som ger möjlighet att bidra till utvecklingen inom välfärdsområdet. Hos oss befinner du dig mitt i samhällsdebatten och tillsammans med kunniga kollegor utför du ett meningsfullt arbete. Varje dag.

I uppdraget kommer du att ansvara för utbildning, förvaltning och utveckling av kunskapsstöd inom socialtjänsten, i första hand av arbetssättet IBIC. Du kommer att delta i olika projekt, både som projektledare där du arbetar självständigt och leder arbetsgrupper, samt som projektmedarbetare i projekt där din specifika kompetens efterfrågas. Som utredare bidrar du till goda dialoger och produktiv samverkan såväl internt på myndigheten som externt med andra myndigheter och organisationer. Omvärldsbevakning är en viktig del i din roll där du deltar i relevanta nätverk och håller dig uppdaterad om aktuell forskning inom ditt område.

Du kommer att arbeta på enheten vägledning för socialtjänsten 3, som idag har ett samlat ansvar för funktionshinders- och äldreområdet. Enhetens uppdrag är i huvudsak att ta fram kunskapsstöd för socialtjänsten utifrån bästa tillgängliga kunskap.

Vi söker dig som har


• högskoleutbildning med relevans för ämnesområdet
• erfarenhet av implementeringsarbete avseende IBIC
• erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten
• förmåga att driva utvecklingsfrågor
• god sakkunskap inom funktionshinders- och/eller äldreområdet
• förmåga att uttrycka dig mycket väl i tal och skrift på svenska
• god systemförståelse avseende organisationer och övergripande processer.  

För att lyckas i uppdraget behöver du vara utvecklingsinriktad, lyhörd och prestigelös med en god kommunikativ förmåga. Vi ser också att du är initiativtagande, självgående och bra på att samarbeta och skapa goda relationer internt och externt. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är meriterande om du har


• dokumenterad utredarkompetens
• erfarenhet av planering och genomförande av utbildnings- eller handledningsinsatser inom vård och omsorg
• erfarenhet från stabsarbete el liknande inom kvalitets-/verksamhetsutveckling
• erfarenhet av projektledning och/eller av att arbeta som chef/arbetsledare
• förmåga att uttrycka dig mycket väl i tal och skrift på engelska. 

Anställningsinformation
Anställningen är heltid, tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Din tjänstetitel är utredare med placering i Stockholm.

Välkommen med din ansökan senast den 12 juni 2022. I denna rekryteringsprocess använder vi urvalsfrågor som ett verktyg för ett första urval för att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av alla sökanden. Vi ber dig därför svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar. Du behöver inte skicka in ett personligt brev.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Magnus Wallinder. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO samt Frida Ranft för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

 


God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 maj 2022
  • Ansök senast: 12 juni 2022

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


20 november 2024

Senior handläggare med ansvar för Nato-relaterade frågor

Senior handläggare med ansvar för Nato-relaterade frågor

28 november 2024

Granskare inom välfärdsbrott

Granskare inom välfärdsbrott

27 november 2024