Utredare inom ackreditering

Utredare inom ackreditering

Arbetsbeskrivning

Vill du bidra till att Sveriges näringsliv och infrastruktur håller toppklass både i Sverige och ibland utanför landets gränser?
Utveckla och stärka kvalitetsinfrastrukturen
Har du arbetat med frågor som berör ackreditering, och har kunskap om regelverk kring anmälda organ? I så fall kanske denna tjänst passar dig. I rollen som utredare ingår även att företräda Swedac i internationella och nationella sammanhang, bereda Swedacs ståndpunkt i olika frågeställningar som berör ackreditering på en övergripande nivå. Är du en person som är kommunikativ, och kan sätta dig in i olika frågor kring standardisering, ackreditering, regelverk och samhällets behov så kanske detta är tjänsten för dig? Rollen kan även innebära att stötta andra länders utveckling i kvalitetsinfrastrukturen.
Samordna ackrediteringsfrågor för anmälda organ
Som anmält organansvarig samordnar du bedömningsärenden avseende anmälda organ och har då en helhetsbild över svenska anmälda organ. Du är ackrediteringsavdelningens kontakt mot den avdelning inom Swedac som är anmälande myndighet. I rollen ingår att vara kontaktpunkt och påverka och samordna när nya och reviderade tolknings och vägledningsdokument tas fram och att utbilda interna och externa bedömare i dessa frågor och bevaka behovet. Du är expert och kontaktperson av övergripande karaktär i frågor som rör anmälda organ och ansvara för att det finns bra och uppdaterade rutiner och vägledningar.
Ackreditering stöttar samhället även i framtiden
För att ackreditering fortsatt ska vara relevant och ett effektivt system arbetar Swedac med att utveckla systemet, anpassa våra verktyg för framtida behov och att kontinuerligt erbjuda ackrediteringar inom nya områden där hållbarhet, säkerhet och tillit tryggas, och vi kan bidra till ökad handel med minskade tekniska handelshinder. Som utredare kommer du samarbeta med övriga kollegor i olika frågor för att bidra till detta. Några exempel på arbetsuppgifter kan vara att ha dialog med föreskrivande myndigheter, statliga utredningar, ingå i tekniska kommittéer inom standardisering, samt svara på remisser.
Utför tillsynsarbete inrikes och utrikes
Alla organisationer som är ackrediterade kontrolleras av oss på Swedac. Vi besitter spetskompetens inom tillsyn och kvalitetssäkring för att kunna garantera att arbete utförs på rätt sätt. Variationen i uppdragen är stor och vi utför bedömningar av ackrediterade organisationer som är allt från myndigheter till verksamheter inom industri, livsmedel, hälsa och stora internationella koncerner. Som utredare på ackrediteringsavdelningen är du i grunden bedömningsledare, och utför ibland vid behov bedömningar. Detta även i syfte att på sikt kunna delta som bedömare av andra ackrediteringsorgan i Europa.
Tjänsten kan periodvis inkludera resor med övernattning både nationellt och internationellt.
Din profil
Vi söker dig som har teknisk/naturvetenskaplig högskoleutbildning eller relevant erfarenhet, med god kunskap i regelverket kring ackreditering och har dokumenterad erfarenhet inom minst en, gärna fler, ackrediterings- och kontrollordningar som används (kalibrering, provning, certifiering, validering och verifiering, kontroll). Meriterande är om du är eller har arbetat som bedömningsledare för ett ackrediteringsorgan eller har agerat som revisor gärna mot tillverkningsindustrin. Lämplig kunskap att ha med sig in i rollen är kännedom om EUs system för bedömning av överensstämmelse, kännedom om EUs ramverk kopplat till produktkrav. Även erfarenheter som lett till kännedom om standardiseringssystemet kan vara en lämplig bakgrund och erfarenhet från myndighetsutövning och arbete inom det offentliga är starkt meriterande. Utbildningar så som bedömarutbildning och Lead Auditor utbildning är meriterande. Du ska även ha mycket goda kunskaper i både svenska och engelska.
Det viktigaste för oss är att du har god teknisk förståelse och ambitionen att göra en viktig insats för vårt samhälle.
Som person behöver du kunna planera, administrera, analysera och prioritera på ett strukturerat sätt enligt tidplan, fatta beslut och visa gott omdöme under tidspress. Du behöver kunna kommunicera, motivera och sprida relevant information med berörda parter på ett öppet, prestigelöst och engagerat sätt. Du behöver också kunna agera professionellt och initiativtagande inom givna ramar och ansvarsområden.
Vi fäster mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Nu är vi nyfikna på dig! Passa på att skicka din ansökan så snart som möjligt!
Mer information och kontakt
Vår arbetsplats är belägen i centrala Borås i nyrenoverade lokaler med öppen kontorslösning. Möjligheter finns för att delvis arbeta på distans från hemmet.
Vill du läsa mer om anställningsvillkor och förmåner: https://www.swedac.se/om-swedac/arbeta-pa-swedac/
Swedac vill tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där varje medarbetare ges möjlighet att kombinera yrkes- och privatliv för balans i livet.
För mer information kring är du välkommen att kontakta avdelningschef Kristina Hallman och utredaren Magnus Pedersen, tel. 0771-99 09 00 (växel), Representanter för Saco och ST nås även via växeln.
Vi vill ha din ansökan senast 1/6. Skicka in din ansökan med meritförteckning till registrator@swedac.se. Ange dnr 2022/1225.
Intervjuer planeras ske 7 och 8 juni.

Vi har gjort medieval för denna rekrytering och undanber oss kontakt med annonssäljare eller säljare av andra rekryteringstjänster.


Behandling av personuppgifter
Inkommande post och e-post till myndigheter blir allmän handling och kan därför lämnas ut, om inte särskilda sekretessregler gäller. Det innebär att uppgifter som sänds in till Swedac kan komma att lämnas ut om någon begär att få ta del av dem, om inte myndigheten gör bedömningen att uppgifterna omfattas av sekretess. När uppgifter kommer in gällande annan person än arbetssökande, ex. referenspersoner etc. förutsätter Swedac att samtycke har skett med vederbörande person. Swedacs behandling av personuppgifter sker enligt gällande lagstiftning och Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) - GDPR). Det innebär att Swedac skyddar personuppgifter med nödvändiga åtgärder och att anbudsgivare/leverantör alltid har rätt att kontakta Swedac för att få reda på vilka personuppgifter Swedac har registrerade. Läs mer om rättigheter i Swedacs policy https://www.swedac.se/swedacs-integritetspolicy/

Kontaktpersoner på detta företaget

Roland Jonsson
0771-99 09 00
Generaldirektör Peter Strömbäck
0771-99 09 00
Teknisk handläggare (Medicinlaboratorier) Charlotte Woschnagg
0771-99 09 00
Teknisk handläggare (Miljö och livsmedel) Annika Norling
0771-99 09 00
Enhetschef Maria Wallin
0771-99 09 00
Avdelningschef Kari Björkqvist
0771-99 09 00
Chefsjurist Gerda Lind
0771-99 09 00
Rekryteringskonsult Ingela Papinski
0705-76 18 76
Rekryteringskonsult Dufwa Ledarskap Ingela Papinski
0705-76 18 76
Administrativ chef Helle Sörensen
0771-99 09 00

Sammanfattning

Besöksadress

Österlånggatan 5
None

Postadress

Box 878
BORÅS, 50115

Liknande jobb


VA-handläggare

VA-handläggare

22 november 2024

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024