OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta på det nyinrättade Nationella kompetenscentrumet för äldreomsorg på Socialstyrelsen?
Med anledning av det nyinrättade Nationella kompetenscentrumet för äldreomsorg rekryterar vi nu fler medarbetare till vår enhet. Centrumets uppdrag är både att bidra till ökad kunskap om äldreomsorg på nationell nivå och att stödja utveckling och implementering av kunskap och nya arbetssätt på lokal nivå. Uppdraget innebär ett nära samarbete med kommuner och äldreomsorgsverksamheter i hela landet och med andra relevanta aktörer. Centrumets arbete utförs även i nära samverkan med andra kompetenser på myndigheten. Även kontinuerlig omvärldsbevakning ingår i uppdraget. Inom enheten finns också ett vägledningsuppdrag. Vägledningsuppdraget innebär att vi ska erbjuda expertkunskap inom sakområdet äldre och ta fram och revidera kunskapsstöd med eller utan rekommendationer.
På kompetenscentrumet finns medarbetare med kompetens inom analys, statistik, juridik, kommunikation och sakområdet äldre. Vi söker nu dig som vill vara med och stärka upp och bredda kompetensen inom sakområdet äldreomsorg. Centrumet är i en uppstartsfas och du får därför möjlighet att påverka hur centrumet formas.
Som utredare kommer du arbeta med utredning och projektledning inom socialtjänstområdet med inriktning mot äldre personer. Ditt uppdrag handlar om att stödja kunskapsutveckling inom äldreomsorgen utifrån ett socialt perspektiv och ett speciellt fokus kommer att finnas på organisation och kompetensförsörjning inom äldreomsorgen.
I rollen ingår bland annat att projektleda både interna och externa uppdrag, delta som projektmedarbetare i projekt, bidra med kunskap till andra avdelningar inom området äldre och samarbeta med externa aktörer, till exempel aktörer inom kommuners verksamheter för att till exempel fånga in utmaningar och förutsättningar inom äldreomsorgen.
Kompetenscentrum ska arbeta praktiknära vilket gör att du kommer att hålla i interaktiva möten och workshops med olika professioner och aktörer, digitalt och fysiskt. Du kommer även arbeta med omvärldsbevakning och att driva utvecklingen framåt inom sakområdet.
Vi söker dig som har
• högskoleutbildning inom socialt arbete
• arbetat inom äldreomsorgen som operativ/strategisk chef eller verksamhetsutvecklare på stabsnivå
• erfarenhet av projektledning
• vana att samverka mellan många olika aktörer på lokal, regional och nationell nivå
• förmåga att uttrycka dig mycket väl i tal och skrift, både på svenska och engelska.
För att lyckas i rollen som utredare behöver du vara orädd, ha lätt för att ta dig fram i stora organisationer, är relationsskapande och bra på att samarbeta med kollegor som har andra kompetenser. Du har lätt för att hitta tydliga budskap i komplexa sakfrågor och kan enkelt växla mellan ett systemperspektiv, ett verksamhetsperspektiv och ett individperspektiv. Vi ser också att du är initiativtagande, utåtriktad och självgående. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Det är meriterande om du har
• erfarenhet av myndighetsarbete
• erfarenhet av krisberedskapsfrågor
• erfarenhet av att hålla i interaktiva möten och workshops
• dokumenterad kunskap om organisation och ledarskap
• god kunskap om digitalisering inom socialtjänsten eller för äldre personer.
Anställningsinformation
Anställningen är tillsvidare på heltid med sex månaders provanställning. Din tjänstetitel är utredare och placering är i Stockholm.
Välkommen med din ansökan, med bifogat CV, senast den 12 januari 2023. I rekryteringsprocessen använder vi urvalsfrågor som ett verktyg för att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av alla sökanden. Du behöver inte skicka in något personligt brev. I stället ber vi dig besvara frågorna så utförligt som möjligt.
Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. För att få en bra balans mellan arbete och fritid och ett hållbart arbetsliv finns möjligheten till flexibla arbetstider och distansarbete. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, semester och pension. Läs mer om vårt erbjudande och arbetsvillkor på vår webbplats.
Om du har frågor om tjänsten, kontakta rekryterande enhetschef Eva Lindqvist. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Hedvig Olsson. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO samt Anneli Pettersson för ST. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.
God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena Scarabin, enhetschef
075-247 4055