Utredare inom äldreomsorg

Arbetsbeskrivning

Har du ett genuint intresse för människor och frågor inom äldreomsorg? Då har vi ett jobb för dig, nu söker vi en utredare.

Socialstyrelsen söker dig som vill vara med och utveckla arbetet med att stödja en kunskapsbaserad äldreomsorg.

Om tjänsten

På avdelningen för kunskapsstyrning för socialtjänsten arbetar vi med ett viktigt nationellt uppdrag inom socialtjänstens område. Avdelningen tar fram kunskapsstöd och rekommendationer för socialtjänsten utifrån bästa tillgängliga kunskap och reglering på området, arbetar med kunskapstillämpning i form av stöd för implementering samt forskning och utveckling. Tillsammans arbetar vi med att utveckla en gemensam sammanhållen kedja för kunskapsstyrning för hela socialtjänsten.

Vi söker nu en utredare på enheten Nationellt kompetenscentrum och vägledning för äldreomsorg. Vi erbjuder expertkunskap inom sakområdet äldre. Vi tar fram och reviderar kunskapsstöd med eller utan rekommendationer, vi följer upp strategiska frågor i den nationella demensstrategin och via vårt nationella kompetenscentrum stödjer vi utveckling och implementering av kunskap och nya arbetssätt på lokal nivå samt bidrar med kunskap om äldreomsorg till nationell nivå. Enheten består idag av 12 medarbetare.

Som utredare kommer du arbeta med utredning och projektledning inom socialtjänstområdet med inriktning mot äldre personer. Ditt uppdrag handlar om att stödja kunskapsutveckling inom äldreomsorgen utifrån ett socialt perspektiv. Vi vill förstärka vår enhet inom frågor kopplade till värdegrundsarbete, självbestämmande, delaktighet och brukarinflytande.

I rollen ingår bland annat att leda projekt, delta som projektmedarbetare i projekt, bidra med kunskap till andra avdelningar inom området äldre och samarbeta med externa aktörer. I och med att en ny socialtjänstlag kommer under 2025 kommer en del av arbetet ske inom ramen för det.

Enheten arbetar praktiknära vilket gör att du kan komma att hålla i interaktiva möten och workshops med olika professioner och aktörer, digitalt och fysiskt. Du kommer även arbeta med omvärldsbevakning och att driva utvecklingen framåt inom sakområdet.

Om dig

För att lyckas i rollen som utredare behöver du vara orädd, ha lätt för att ta dig fram i stora organisationer, är relationsskapande och bra på att samarbeta med kollegor som har andra kompetenser. Du har lätt för att hitta tydliga budskap i komplexa sakfrågor och kan enkelt växla mellan ett systemperspektiv, ett verksamhetsperspektiv och ett individperspektiv. Vi ser också att du är initiativtagande, utåtriktad och självgående. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi söker dig som har


• högskoleutbildning inom socialt arbete eller motsvarande
• arbetat inom äldreomsorgen på strategisk nivå och har god sakkunskap inom området
• erfarenhet av projektledning
• god kunskap om de författningar som styr äldreomsorgen
• erfarenhet av att skriva olika typer av rapporter och förmåga att uttrycka dig mycket väl i tal och skrift på svenska
• erfarenhet av arbete som rör personers självbestämmande, delaktighet och inflytande.

Det är meriterande om du har


• god kunskap om äldreomsorgens organisation och förutsättningar
• erfarenhet av att värdera och nyttja forskning inom området äldreomsorg
• erfarenhet av att samverka mellan många olika aktörer på lokal, regional och nationell nivå.

Bra att veta

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med provanställning i sex månader. Du utgår ifrån kontoret på Västerbroplan i Stockholm, men har möjlighet att arbeta på distans upp till 2 dagar i veckan. Din tjänstetitel blir utredare och din placering är på avdelningen för kunskapsstyrning för socialtjänsten, enheten för nationellt kompetenscentrum och vägledning äldreomsorg (NKV).

För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi använder oss inte av personligt brev i vårt urvalsarbete, du behöver därför inte bifoga detta.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Eva Lindqvist på Eva.Lindqvist@socialstyrelsen.se. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Paul Henriksson på Paul.Henriksson@socialstyrelsen.se. Facklig företrädare för SACO är Carl-Erik Flodmark Carl-Erik.Flodmark@socialstyrelsen.se Facklig företrädare för ST/OFR nås på ST@socialstyrelsen.se Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan.

Välkommen med din ansökan senast den 10 maj 2024.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 april 2024
  • Ansök senast: 10 maj 2024

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


Trafikhandläggare till Mönsterås Kommun

Trafikhandläggare till Mönsterås Kommun

21 november 2024

21 november 2024

GR söker processledare e-arkiv

GR söker processledare e-arkiv

21 november 2024