OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling.
Vi erbjuder attraktiva villkor och spännande arbetsuppgifter tillsammans med engagerade och kunniga kollegor. Myndigheten har omkring 490 anställda och bedriver verksamhet i Solna och Östersund.
Enheten för alkohol- och tobakstillsyn har fått ett nytt uppdrag och söker därför ny kompetens inom kemistområdet. Utifrån det nya tobaksproduktdirektivet har myndigheten fått nya ansvarsområden. Den här tjänsten har ett tydligt utvecklingsfokus och du kommer att ha möjlighet att vara delaktig och ta ansvar för när det nya tillsynsområdet ska byggas upp.
Dina arbetsuppgifter
Som utredare inom analytisk kemi kommer du att arbeta med att:
• Planera och genomföra komplexa utredningsuppdrag.
• Gå igenom och analysera rapporter om tobaksprodukter gällande ingredienser i tobaksvaror och utsläpp från tobaksvaror.
• Analysera och göra bedömningar om produkterna uppfyller kraven i lagstiftningen.
• Kravställa uppdrag gentemot laboratorier vi använder för kemiska analyser.
• Fundera som kunskapsstöd och bevaka den vetenskapliga utvecklingen rörande tobaksprodukters ingredienser och de mätmetoder som används.
• Svara på remisser, medverka i interna och externa nätverk och arbetsgrupper, nationellt och internationellt.
• Presentera arbetet såväl skriftligt som muntligt i olika sammanhang internt på myndigheten och externt.
Din kompetens
Krav för anställning
Vi söker dig som har:
• Högskoleexamen inom kemi eller annat relevant naturvetenskapligt område.
• Forskarutbildning med inriktning mot analytisk kemi/kemi.
• Erfarenhet av att ha arbetat med produktkontroll och om hur analys av kemiska produkter i produkter utförs.
• Erfarenhet av att ha arbetat med ISO-standarder och med ackreditering.
• Erfarenhet av att arbeta med utvecklingsprojekt och projektledning.
• Goda kunskaper om statsförvaltning.
• Erfarenhet av att söka efter, granska och sammanfatta vetenskaplig information och annat källmaterial.
• Erfarenhet av att göra juridiska övervägningar.
• Kunskap eller erfarenhet av att bygga strukturer och rutiner.
• Mycket goda kunskaper och förmåga att utrycka sig på svenska och engelska i såväl tal som skrift.
• Goda kunskaper i Office-paketet.
Meriterande är:
• Forskarexamen inom annat relevant område.
• Praktisk erfarenhet av projektledning, utvärdering och uppföljning.
• Erfarenhet av att arbeta utifrån juridisk text.
• Erfarenhet från arbete inom offentlig verksamhet som styrs enligt förvaltningsrättsliga principer och enligt offentlighetsprincipen.
• Förståelse för hur forskning bidrar till områdets utveckling och uppfyllelse av uppsatta mål.
Personliga förmågor
Att vara delaktig i och ta ansvar för uppbyggnaden av ett nytt område kommer att kräva en flexibel person med väl utvecklad samarbetsförmåga. Vi ser även att du är initiativrik, ansvarstagande och kan arbeta självständigt. Andra viktiga förmågor är exempelvis en god kommunikativ förmåga och ett lösningsorienterat förhållningssätt.
Om anställningen
Du kommer att anställas som utredare med placering i Östersund eller Solna. Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.
Tillträde 1 juli eller enligt överenskommelse.
Övriga upplysningar
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Josefin Jonsson, telefon 010-205 20 33 eller personalhandläggare Malin Karlsson 010-205 20 87.
Fackliga företrädare
Saco-S Ulrika Owen telefon 010-205 28 83
OFR-S Anita Ekner, telefon 010-205 24 50.
Vi undanber oss erbjudanden om hjälp medannonsering och rekrytering.
Ansökan
Ansök senast 2016-05-17 via myndighetens hemsida.
Arbetsgivarens diarienummer: 01164-2016-2.1.1