OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling.
Vill du delta i myndighetens arbete med att bromsa spridning och utveckling av antibiotikaresistens, följa antibiotikaanvändningen i landet och arbeta för stärkt vårdhygien? Då har vi ett spännande uppdrag som väntar på dig!
Vad ska du jobba med?
• sammanställa tillgänglig kunskap från underlag på svenska och engelska, författa rapporter och förmedla och stödja implementering av denna
• delta i myndighetens samverkan med externa aktörer inom vårdhygien och Strama liksom nationella myndigheter inom området
• delta i myndighetens övervakning av antibiotikaanvändning och vårdrelaterade infektioner
• representera myndigheten som expert i olika nationella och internationella sammanhang, så som referensgrupper och andra samarbetsformer, inom t ex ECDC och WHO
• delta i myndigheten övergripande arbete inom vårdhygien och antibiotikaresistens utifrån myndighetens instruktion (Förordning (2021:248) med instruktion för Folkhälsomyndigheten)
• remisshantering och andra vid enheten förekommande arbetsuppgifter.
Vem söker vi?
Krav för anställningen
• högskoleutbildning inom relevant område, t.ex. leg. apotekare eller masterutbildning i farmaci, global hälsa, biomedicin eller folkhälsa
• minst fem års relevant och aktuell arbetslivserfarenhet eller forskarbakgrund.
Utöver det ser vi dessa kompetenser, förmågor och erfarenheter som viktiga för att du ska trivas hos oss:
Mycket stor vikt läggs vid:
• intresse för och kunskap om antibiotikaresistensfrågan
• erfarenhet av att leda grupper och möten
• erfarenhet av arbete med dataanalys och utredningsarbete på myndighet
• projekt- och/eller ledarskapserfarenhet
• mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.
Stor vikt läggs vid:
• personliga egenskaper: ansvarstagande, analytisk, kommunikativ (muntlig och skriftlig), samarbete, självgående och strukturerad
• erfarenheter av arbete inom primärvården
• erfarenheter av Stramaarbete och/eller vårdhygienarbete
• kunskaper i hälso- och sjukvårdssystemen inom EU och internationellt
• erfarenhet av implementeringsarbete
• erfarenhet av att skriva rapporter på svenska och/eller engelska
• erfarenhet av att självständigt planerat och utfört utvecklingsarbeten
• kunskaper och/eller erfarenhet av regelverk och regulatoriska processer för ett läkemedels livscykel.
Vikt läggs vid:
• utbildning inom folkhälsa och/eller erfarenhet av att arbetat med folkhälsorelaterade frågor
• erfarenhet av arbete med program för statistisk analys.
Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten?
Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund.
Om anställningen
Du kommer att anställas som utredare med placering på vårt kontor i Solna. Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde sker snarast enligt överenskommelse. Befattningen innebär krigsplacering.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta tillförordnad enhetschef Jenny Hellman, telefon 010-205 24 05.
Fackliga företrädare för SACO Raija Ahmed, telefon 010-205 26 64, och för OFR/S Jessika Spångberg, telefon 010- 205 29 22.
Ansökan
Välkommen med din ansökan till befattningen som utredare hos oss!
Ansök senast 2022-06-05 via myndighetens webbplats.
Arbetsgivarens diarienummer: 01817-2022-2.1.1