OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du ekonom eller jurist och trivs med både självständigt arbete och samarbete? Har du kunskap om och intresse för skattefrågor? Som utredare inom arbetsgivarområdet har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär utredning och många kontakter.
Om jobbet
Du arbetar huvudsakligen med handläggning och utredning av stora företags arbetsgivarredovisning. Ärendena varierar i omfattning och komplexitet. Det innebär att du analyserar och bedömer olika typer av underlag. Du arbetar med stora företag inom alla branscher och arbetet innebär många kontakter med företagen, såväl skriftligen som per telefon. Det kan också bli aktuellt att du deltar med din kompetens i revisioner och att inom vårt förebyggande arbete besvara rättsliga frågor från våra företag.
Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Arbetet är varierat och du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Du deltar i vårt kontinuerliga förbättringsarbete. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.
Du tillhör en skattesektion på storföretagsenhet 2 i Malmö. På vår enhet är vi ca 100 personer.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt
- tala och skriva enkelt och tydligt
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål.
Du ska även ha:
- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi eller juridik.
Det är önskvärt att du har aktuell arbetslivserfarenhet av beskattningsfrågor, t ex via tingsmeritering, från revisionsbyrå eller från Skatteverket.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och strategiska inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.