Utredare inom inkomstbeskattning för stora och finansiella företag

Arbetsbeskrivning

Arbetar du med företagsbeskattning och vill specialisera dig på inkomstskatt mot stora eller finansiella företag? Vill du använda din förmåga till att skapa samhällsnytta? Som handläggare inom inkomstbeskattning har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär utredning av skattefrågor av varierande svårighetsgrad och många kontakter.

Om jobbet


Du arbetar med utredning av ärenden och förebyggande åtgärder som varierar i omfattning och svårighetsgrad samt analyserar och gör bedömningar. Du planerar din arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med kollegorna inom teamet. De stora och finansiella företagen verkar i en global miljö. Detta ställer krav på oss och vår förståelse för internationella skattefrågor. Samverkan med företagen är en viktig del i ditt dagliga arbete.

I den här rollen får du både möjligheten att i vissa utredningar ha ett helhetsperspektiv med granskning av hela företaget, samtidigt som andra utredningar är snabba och gäller mer avgränsade frågor. Vi arbetar ständigt med att utveckla och förbättra vår verksamhet och våra arbetssätt och du har stor möjlighet att vara med och påverka. Därför är det viktigt att du har viljan och modet att själv driva på arbetet och du behöver vara mottaglig för nya influenser. Vi erbjuder dig flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.

Du tillhör skattesektion 2 på storföretagsenhet 3, med placering i Solna. På vår sektion är vi 16 kollegor.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs/skatteverketsmedarbetarpolicy.4.5c281c7015abecc2e2010e5b.html.

I det här jobbet ska du:

- ha en god kommunikativ förmåga och kunna uttrycka dig enkelt och tydligt på svenska och engelska
- ha en god analytisk förmåga
- vara bra på att samarbeta och stötta andra.

Du ska även ha:

- en avslutad högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi eller juridik
- några års aktuell erfarenhet av arbete med företagsbeskattning.

Det är önskvärt att du har aktuell erfarenhet av att arbeta med beskattningsfrågor för stora företag.

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader. 

På https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs.4.18e1b10334ebe8bc80004.html kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

Välkommen med din ansökan!


Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket Solna
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • 100%. Tillträde: Enligt överenskommelse tillsvidareanställning
  • Publicerat: 8 april 2019

Liknande jobb


20 september 2024

Tax Manager

Tax Manager

10 juli 2024

24 juni 2024

20 juni 2024