Utredare inom internationellt utvecklingssamarbete

Utredare inom internationellt utvecklingssamarbete

Arbetsbeskrivning

På Kommerskollegium befinner du dig i en internationell miljö där de stora handelspolitiska frågorna blandas med konkret problemlösning för enskilda företag och individer. Vi är en myndighet under Utrikesdepartementet med expertis inom området utrikeshandel, handelspolitik och EU:s inre marknad. Vi är också Sveriges myndighet för handelsrelaterat internationellt utvecklingssamarbete. På Kommerskollegium i Stockholm arbetar drygt 90 medarbetare.

Enheten för hållbarhet och utvecklingssamarbete leder myndighetens arbete med handelsrelaterat internationellt utvecklingssamarbete. Enheten ansvarar dessutom för myndighetens verksamhet med handel och hållbar utveckling. Vår vision är en hållbar handel utan hinder och inom utvecklingssamarbetet syftar vi till att skapa goda förutsättningar för låg- och medelinkomstländer att delta i internationell handel och bidra till hållbar utveckling. Våra samarbetspartners finns både i offentlig sektor och i det lokala näringslivet. Med utgångspunkt i Agenda 2030 och bland annat mål 17.11 (öka utvecklingsländers export) arbetar vi med kapacitetsutveckling i projektform, utbildningar och annan verksamhet för att öka företagens kännedom om den svenska marknaden och stärka deras möjlighet till export.

Vi söker nu en pedagogisk och utvecklingsinriktad utredare som vill bidra till vårt viktiga arbete.

ARBETSUPPGIFTER
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter som utredare består av;

• Att utveckla och driva projekt inom ramen för myndighetens internationella utvecklingssamarbete.
• Att stärka och vidareutveckla myndighetens arbete med att hjälpa exportörer i låg- och medelinkomstländer att komma in på den svenska marknaden genom till exempel utbildning och fördjupad marknadskunskap i syfte att göra dem redo för export.
• Att besvara frågor från exportörer i låg- och medelinkomstländer kring EU:s och Sveriges handelsregelverk samt hur den svenska marknaden fungerar.
• Att genomföra utbildnings- och informationsinsatser självständigt och i samarbete med kollegor och andra svenska aktörer såväl i Sverige som utomlands.
• Kontinuerligt utveckla arbetssätt och informationsmaterial för att säkerställa en effektiv verksamhet.

Arbetet innebär täta kontakter med importörer på den svenska marknaden, andra svenska myndigheter, utländska ambassader i Stockholm, svenska ambassader i låg- och medelinkomstländer samt nationella och internationella organisationer.

Andra arbetsuppgifter inom enhetens arbetsområden kan förekomma. Tjänsteresor internationellt är en del av arbetets innehåll.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med akademisk examen, inom till exempel statskunskap, juridik eller annat område som vi bedömer är relevant för tjänsten. Vidare har du erfarenhet av utveckling, ledning och uppföljning av projekt.

Det är meriterande om du har erfarenhet från näringslivet, helst från en verksamhet som är kopplad till internationell handel och kan bidra med ett företagsperspektiv till vår verksamhet. Det är även meriterande om du har erfarenhet från att arbeta med internationellt utvecklingssamarbete eller frågor kopplade till varor och tjänster inom sektorer som är relevanta för import från låg- och medelinkomstländer.

Du kan presentera komplexa frågor på ett pedagogiskt sätt och har goda språkkunskaper i åtminstone svenska och engelska. Ytterligare relevanta språk för tjänsten såsom t ex spanska, franska eller arabiska är meriterande. Du har dessutom lätt för att uttrycka dig i tal och skrift.

ÖVRIGT
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ingrid Lindeberg
08-690 48 66
Robert Leijon (SACO)
08-690 48 00
Philip Levin (ST)
08-690 48 00
Chef för administrativa enheten Liselotte Andersson
08-690 48 55
Christopher Wingård (SACO)
08-690 48 00
Sonny Ericsson (ST)
08-690 48 00
Enhetschef Karin Eckerdal
08-690 49 35
Kristina Olofsson (ST)
08-690 48 00
Enhetschef Henrik Isakson
08-690 49 07
Enhetschef Agnès Courades Allebeck
08-690 48 46

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kommerskollegium
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 januari 2022
  • Ansök senast: 8 februari 2022

Besöksadress

Drottninggatan 89 11386 Stockholm
None

Postadress

Box 6803
Stockholm, 11386

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024