OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling.
Dina arbetsuppgifter
Folkhälsomyndigheten har fått utökade uppdrag inom området psykisk hälsa och suicidprevention. Enheten för psykisk hälsa och uppväxtvillkor söker därför utredare. Som utredare kommer du att arbeta med flera av enhetens regeringsuppdrag.
I samverkan med kollegor på enheten och myndigheten kommer du att:
• medverka i planering, samordning, genomförande, uppföljning och återrapportering av myndighetens arbete inom området psykisk hälsa och suicidprevention,
• utveckla former och ansvara för dialog med aktörer på nationell, regional och lokal nivå om t.ex. behov av kunskapsstöd,
• medverka i framtagande och spridning av olika typer av kunskapsunderlag, t.ex. rapporter, webbtexter, utbildningsmaterial och faktablad,
• delta i processer kring fördelning, bedömning och uppföljning av statsbidrag inom området.
I arbetet ingår också sedvanliga uppgifter för utredare på myndigheten, t.ex. att svara på remisser, arbeta med omvärldsbevakning, kommunicera enhetens arbete i olika forum, delta i myndighetens nätverks- och arbetsgrupper samt medverka i enhetens och myndighetens generella utvecklingsarbete.
Din bakgrund och kompetens
Behörighetskrav
För denna befattning har följande behörighetskrav fastställts. Magisterexamen inom folkhälsovetenskap eller annat för enheten relevant område.
Bedömningsgrunder
För denna befattning har följande bedömningsgrunder fastställts.
Mycket stor vikt läggs vid:
• erfarenhet av självständigt utredningsarbete inom offentlig verksamhet,
• att ha ansvarat för att ha utvecklat former för intern och extern samverkan med, och mellan, aktörer på olika samhällsnivåer, t.ex. myndigheter, kommuner/regioner samt det civila samhället,
• att ha ansvarat för framtagande av myndighetsrapporter, både avseende textinnehåll och redaktionellt arbete, och annan skriftlig och muntlig kunskapsspridning, faktablad, utbildningar och presentationer vid konferenser och möten,
• god samarbetsförmåga och personlig lämplighet för anställningen såsom god analytisk förmåga och förmåga till helhetssyn,
• mycket goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift.
Stor vikt läggs vid:
• erfarenhet av främjande och förebyggande arbete på befolkningsnivå inom området psykisk hälsa och/eller suicidprevention,
• personlig lämplighet för anställningen såsom att vara strukturerad samt vara självgående,
• erfarenhet av att arbeta med att utforma, bedöma och följa upp statsbidrag.
Vikt läggs vid:
• erfarenhet av arbete med uppföljning, inklusive insamling, tolkning och presentation av data och statistik från kommunala, regionala och nationella undersökningar,
• erfarenhet av att ta fram och publicera texter till webben via webbpubliceringssystem (som t.ex. Episerver) samt arbeta med att sprida information via sociala medier,
• erfarenhet av arbete med analyser av kvalitativa data.
Om enheten
Enheten för psykisk hälsa och uppväxtvillkor ansvarar för myndighetens arbete med att sammanställa, analysera och förmedla kunskap med särskilt fokus på barns och ungas hälsa och livsvillkor samt psykisk hälsa och suicid i hela befolkningen. Enheten ansvarar för flera regeringsuppdrag inom ramen för nationella strategin för statens insatser inom området psykisk hälsa 2016-2020. I uppdragen ingår att verka för nationell samordning och för ett effektivt och kunskapsbaserat arbete inom området psykisk hälsa och suicidprevention. Enheten ansvarar även för genomförandet av studien Skolbarns hälsovanor. Arbetet genomförs i nära samarbete med andra enheter inom Folkhälsomyndigheten liksom i samverkan med olika myndigheter.
Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten?
Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund.
Om anställningen
Du kommer att anställas som utredare med placering på vårt kontor i Solna. Befattningen är en tidsbegränsad anställning på heltid t.o.m. 2021-12-31. Tillträde sker snarast enligt överenskommelse.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Johanna Ahnquist, telefon 010- 205 28 91.
Fackliga företrädare är för SACO Jim Werngren, telefon 010-205 24 79, och för ST Anita Ekner, telefon 010-205 24 50.
Ansökan
Välkommen med din ansökan till befattningen som utredare hos oss!
Ansök senast 2020-12-09 via myndighetens webbplats.
Arbetsgivarens diarienummer: 05637-2020-2.1.1