OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling.
Har du erfarenhet av samordning och utveckling av processer på statliga myndigheter och kunskap om Sveriges hälsodata? Då har du möjlighet att medverka vid myndighetens arbete med hälsodata på nationell och internationell nivå.
Vad ska du jobba med?
Enheten behöver förstärkning av en utredare som vill arbeta med enhetens ansvarsområden inom data och register. I rollen som utredare kommer du arbeta med hälsodata ur olika perspektiv t.ex. förvaltning, utveckling av verksamhetsstöd för datahantering, databeställningar och rapportering av hälsodata. Arbetet kommer även att omfatta generellt utredningsarbete på enheten och myndigheten. Din roll innebär samarbete med olika funktioner på enheten och kompetenser som finns inom flera olika delar av organisationen samt med andra myndigheter och internationella organisationer.
Som utredare kommer du att:
• Delta i, utveckla och implementera processer och rutiner för myndighetens databeställningar, som exempelvis samordnade databeställningar från externa källor.
• Koordinera, sammanställa och rapportera hälsodata till internationella organisationer, såsom EU, OECD och WHO.
• Delta i myndighetens arbete kring hälsodata på nationell nivå.
• Hantera, utveckla och delta i arbetet med myndighetens system för hantering av personuppgiftsbehandlingar.
• Kvalitetsgranska och publicera statistik i statistikdatabaser samt delta i utvecklingsarbete av statistikdatabaser.
• Delta i övriga arbetsuppgifter på enheten.
Vem söker vi?
Krav för anställningen:
• akademisk masterexamen inom statistik, folkhälsa, samhällsvetenskap eller annat område som arbetsgivaren bedömer som relevant
• goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift.
Utöver det ser vi dessa kompetenser, förmågor och erfarenheter som viktiga för att du ska trivas hos oss:
Mycket stor vikt läggs vid:
• arbetslivserfarenhet av arbete som koordinator, samordnare, projektledare eller likande roll
• erfarenhet av handläggningsprocessen kring databeställningar på statlig myndighet
• kunskap om Sveriges hälsodataregister
• personlig lämplighet för anställningen såsom ansvarstagande, god samarbetsförmåga samt att vara kommunikativ, flexibel och noggrann.
Stor vikt läggs vid:
• arbetslivserfarenhet från att utveckla processer och rutiner för databeställning på statlig myndighet.
Vad gör enheten?
Enheten för data och register har huvudansvar för myndighetens datahantering, statistikproduktion samt nationella och internationella arbete med hälsodata för att stärka myndighetens roll som den främsta kunskapskällan i det datadrivna folkhälsoarbetet.
Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten?
Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund.
Läs mer om hur det är att jobba hos oss
Om anställningen
Du kommer att anställas som utredare med placering på vårt kontor i Solna eller i Östersund. Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde sker snarast enligt överenskommelse.
Som anställd vid Folkhälsomyndigheten kan du komma att bli krigsplacerad. Vissa tjänster är placerade i säkerhetsklass där svenskt medborgarskap kan vara ett krav. Säkerhetsprövning kommer då genomföras i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585).
På myndigheten kan det finnas möjlighet att teckna överenskommelse om distansarbete upp till 40 procent av din arbetstid.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Nasser Nuru Mahmud, telefon 010- 205 23 58.
Fackliga företrädare är för SACO Marlene Olsson Vargas, telefon 010-205 25 37, och för OFR/S Jessika Spångberg, telefon 010-205 29 22.
Ansökan
Välkommen med din ansökan till befattningen som utredare hos oss!
Vi har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. I stället ansöker du med ditt CV och genom att besvara urvalsfrågor. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess. Arbetspsykologiska tester och arbetsprov kan komma att användas som en del i rekryteringsprocessen.
Vänligen ladda upp relevanta examensbevis i samband med din ansökan.
Ansök senast 2024-01-24 via myndighetens webbplats.
Arbetsgivarens diarienummer: 00092-2024-2.1.1