Utredare inom socialtjänsten

Arbetsbeskrivning

Drivs du av att arbeta med strukturerat utredningsarbete? Ser du vikten av utveckling av statsitik och beskrivning av socialtjänsten? Då är det dig vi letar efter. Hos oss får du ett omväxlande och roligt jobb på en arbetsplats som befinner sig mitt i samhällsdebatten.

Om tjänsten
I och med den nya socialtjänstlagen kommer användningen av nationella klassifikationer inom socialtjänsten att utvecklas. Vi behöver nu förstärkning med en kvalificerad utredare som ska upparbeta, förvalta, vidareutveckla, tillämpa, implementera samt följa upp och utvärdera klassifikationerna som används inom socialtjänsten. Du kommer att arbeta med hela kedjan och ansvara för den.

Du kommer att arbeta med hur klassifikationerna kan användas vid bland annat dokumentation, verksamhetsuppföljning och kvalitetsarbete samt för inrapportering till register. Du kommer bland annat att medverka i utvecklingsarbeten inom olika områden, löpande kvalitetssäkring och underhåll av befintliga klassifikationer för funktionstillstånd (ICF) och socialtjänstens insatser och aktiviteter (KSI). I rollen ingår att ge stöd till användare av klassifikationerna i olika kontexter.

Hos oss får du ett meningsfullt arbete där du har möjlighet att påverka och göra skillnad. Vårt arbetsklimat utmärks av att vi har roligt tillsammans och att vi stöttar varandra i det dagliga arbetet.

Om dig
För att trivas i rollen ser vi att du är lösningsorienterad, självgående och leder dina egna uppdrag. Du är en initiativtagare och jobbar förbättringsinriktat. Som person har du lätt för att skapa nya relationer och trivs när du får vara del av ett team. Du kommer att ha många kontaktytor, både externt och internt, och behöver ha lätt för att kommunicera och att arbeta tillsammans med andra. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du har ett helhetstänk, är analytisk och jobbar strukturerat. Rollen kräver också att du är ansvarstagande, saklig och handlingskraftig i ditt arbete.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi söker dig som har

• akademisk utbildning som socionom eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer som relevant
• aktuell och flerårig erfarenhet av arbete som socionom inom socialtjänsten eller annat arbete som arbetsgivaren bedömer som likvärdigt
• erfarenhet av verksamhetsutveckling på organisationsnivå
• god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska

Det är meriterande om du har

• disputerat inom ett ämne som myndigheten finner relevant
• erfarenhet av projektledning eller annat ledarskapsarbete
• god kunskap om klassifikationssystem och strukturerad dokumentation som används inom socialtjänsten
• god erfarenhet av utvecklingsarbete inom stat eller kommun med klassificering, strukturerad dokumentation, uppföljning, kvalitetsarbete eller liknande
• erfarenhet av uppföljning och utvärdering av socialtjänstens arbete
• erfarenhet av arbete i offentlig förvaltning

Bra att veta
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med provanställning i sex månader. Du utgår ifrån kontoret på Västerbroplan i Stockholm, men har möjlighet att arbeta på distans upp till 2 dagar i veckan. Din tjänstetitel blir utredare och din placering är på avdelningen för utveckling av hälso- och sjukvården på systemnivå och enheten för klassifikationer och terminologi.

För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi använder oss inte av personligt brev i vårt urvalsarbete, du behöver därför inte bifoga detta.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Magdalena Fresk på magdalena.fresk@socialstyrelsen.se. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Marie Hansson på marie.hansson@socialstyrelsen.se. Facklig företrädare för SACO är Carl-Erik Flodmark Carl-Erik.Flodmark@socialstyrelsen.se Facklig företrädare för ST/OFR nås på ST@socialstyrelsen.se Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan.

Välkommen med din ansökan senast den 16 september 2024.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 september 2024
  • Ansök senast: 16 september 2024

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


Trafikhandläggare till Mönsterås Kommun

Trafikhandläggare till Mönsterås Kommun

21 november 2024

21 november 2024

GR söker processledare e-arkiv

GR söker processledare e-arkiv

21 november 2024