Arbetsbeskrivning
Målet för jämställdhetsarbetet i Sverige är att kvinnor och män ska ha samma makt och möjligheter att forma samhället och sina egna liv. Arbetet omfattar bland annat frågor om inflytande, ekonomi, hälsa, utbildning, arbete och kroppslig integritet.
Jämställdhetsmyndigheten ska säkerställa att regeringens jämställdhetspolitik får genomslag genom att bidra till ett effektivt genomförande av jämställdhetspolitiken. Myndighetens uppgift är att samordna, följa upp och på olika sätt ge stöd inom jämställdhetens områden. Jämställdhetsmyndigheten är en hbtqi-strategisk myndighet, vilket innebär att myndigheten i sin verksamhet ska främja hbtqi-personers lika rättigheter och möjligheter.
Inom avdelningen för verksamhetsstöd ansvarar vi för alla processer av förvaltningsrättslig och verksamhetsnära karaktär på myndigheten. Det innefattar bland annat ekonomi, verksamhetsuppföljning, HR, juridik, upphandling, registratur, IT, statsbidrag och övriga administrativa processer. Avdelningen är indelad i fyra enheter: enheten för Statsbidrag, Ekonomienheten, Juridikenheten och HR-enheten.
Till enheten för Statsbidrag söker vi nu en Utredare med erfarenhet av arbete mot välfärdsbrottslighet.
Arbetsuppgifter
Som utredare på enheten för Statsbidrag kommer du aktivt att delta i myndighetens arbete för stärkt kontroll i bidragsgivningen och för att motverka välfärdsbrottlighet. Utöver arbete med uppföljning och kontroll deltar du i handläggningen av ansökningar om statsbidrag och övriga vid enheten förekommande arbetsuppgifter.
Dina huvudsakliga ansvarsområden och arbetsuppgifter kommer vara att,
•
kvalitetssäkra tillämpningen av förordningar som styr statsbidrag i styrande dokument, system och processer.
•
vidareutveckla arbetssätt och metoder för stärkt kontroll i bidragsgivningen.
•
bistå beslutsfattaren i myndighetsutövning och ställningstaganden.
•
utreda ärenden, genomföra kontroller och analys, riskbaserade verksamhetsbesök och särskilda granskningar.
•
bidra till utvecklingen av den interna styrningen och kontrollen på enheten, inklusive systematisk riskbedömning och utformning av kontrollåtgärder.
•
bidra till att förebygga oegentligheter och andra missförhållanden, såsom välfärdsbrottslighet.
•
handlägga statsbidrag samt övriga arbetsuppgifter som förekommer på enheten.
Kvalifikationer
•
Akademisk examen inom område som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten.
•
Erfarenhet av kontroll- eller granskningsarbete på statlig myndighet eller revisionsbyrå.
•
Erfarenhet av arbete med kvalificerad utredning av oegentligheter och korruption.
•
Erfarenhet av arbete mot ekonomisk brottslighet såsom välfärdsbrottslighet.
•
Erfarenhet av att presentera finansiell information i en organisation.
•
Erfarenhet av att driva förändringsprocesser.
•
Goda kunskaper i Excel.
•
Mycket goda kunskaper i svenska, både muntligt och skriftligt.
Vi ser det som meriterande om du har
•
Erfarenhet av att arbeta med handläggning av offentliga bidrag, som exempelvis statsbidrag eller liknande
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet
Vi söker dig som visar personlig mognad och har pedagogiskt insikt med en mycket god förmåga att kommunicera och samarbeta med andra. Du har även ett öga för detaljer, men kan lyfta blicken för att bedöma helheten. Med lätthet bedömer och värderar du information och föreslår lösningar på problem som uppstår. Du utvecklar förtroendefulla relationer med kollegor och effektiva arbetssätt som skapar värde för verksamheten utifrån myndighetens olika uppdrag.
Anställningsinformation
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Tjänsten kommer att vara placerad på Jämställdhetsmyndighetens kontor i centrala Göteborg. Resor i tjänsten kan förekomma.
Praktisk information
Vill du veta mer om tjänsten, kontakta Anne-Marie Elfström, Enhetschef vid enheten för Statsbidrag, 031-392 90 04. Har du frågor om rekryteringsprocessen, kontakta Johanna Larsson, HR-generalist, 031-392 91 60. Fackliga kontaktpersoner: för Saco-S Joanna Domachowska 031-392 91 19 och för ST Robert Kristiansen 031–392 90 83.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Jämställdhetsmyndigheten välkomnar sökanden med olika erfarenheter och bakgrunder.
Välkommen med din ansökan senast 16 januari 2024.
Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem. Har du skyddade personuppgifter ska du inte ansöka via vårt rekryteringssystem utan kontakta ansvarig på HR för hantering av din ansökan. Kontaktuppgifter hittar du i utlyst annons.