Utredare inom tillgänglighet och kapacitetsfrågor

Arbetsbeskrivning

Vill du vara en del av Socialstyrelsens arbete med att stödja i utvecklingen av hälso- och sjukvården? Du kommer att jobba med angelägna frågor för hälso- och sjukvården och med frågor som är komplexa och kräver ett helhetsperspektiv. Socialstyrelsen planerar nu att förstärka arbetet med frågor som rör vårdplatser och tillgänglighet till vård och vi söker därför nya medarbetare. Arbetet syftar till att patienter ska kunna erbjudas vård i rätt tid.

Om tjänsten
Vi söker dig som vill vara en del av det nationella arbetet med att stödja hälso- och sjukvården i arbetet med ökad tillgänglighet. Genom arbetet har du möjlighet att samla kunskap och generera ny förståelse för några av sjukvårdens mest angelägna frågor, samarbeta med olika aktörer för att utveckla lösningar och bidra till nytta för patienter, hälso- och sjukvårdens professioner och ledning.

Du kommer att arbeta på enheten för patientsäkerhet och kapacitetsplanering. Enhetens huvudsakliga uppdrag är att stödja regioner och kommuner i deras arbete med tillgänglighet och i arbetet med patientsäkerhet. Idag består enheten av 15 medarbetare. Vi söker nu nya utredare till denna enhet.

Arbetet styrs av våra regeringsuppdrag och du arbetar som medarbetare eller projektledare i ett eller flera projekt inom tillgänglighetsområdet. I arbetsuppgifterna ingår att gemensamt med övriga medarbetare i teamet planera, genomföra och redovisa uppdragen. Du kommer vara en del av ett kompetent team som hanterar högaktuella frågor och där kunskaps- och metodstöd är huvudsakliga leveranser. Dina kollegor har ofta klinisk bakgrund och samtliga har mångårig erfarenhet av strategiskt arbete inom hälso- och sjukvårdens organisering och styrning.

Om dig
För att trivas i rollen och göra ett bra jobb, ser vi att du har god förmåga att lösa komplexa problem, är strukturerad och kan göra ett budskap tydligt för andra. Du är duktig på att växla mellan olika arbetsmetoder och att genomföra intervjuer, samla in data, delta i möten med regioner och andra myndigheter. Arbetet kan innebära ändringar och omprioriteringar, vilket innebär att du behöver kunna ställa om utifrån nya förutsättningar.

Eftersom du kommer att ha många kontakter både internt i organisationen och externt krävs det att du är bra på att samarbeta och skapa goda relationer. Samtidigt är det viktigt att du har stark integritet och kan hantera meningsskiljaktigheter i dialog med andra intressenter och kan stå upp för ditt uppdrag. Rollen kräver att du är självgående, tar egna initiativ och eget ansvar och leder det fram till resultat. Du ska vara orädd att ta dig an nya utmaningar av olika svårighetsgrad och stimuleras av komplex problematik där du identifierar möjliga angreppsätt.

För denna tjänst kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper

Vi söker dig som har


• akademisk examen inom område som myndigheten anser relevant
• aktuell, flerårig och relevant erfarenhet av utrednings- och analysarbete inom hälso- och sjukvårdsområdet
• erfarenhet av utredningsarbete med både kvantitativa och kvalitativa metoder
• mycket god vana av rapportskrivning
• god erfarenhet av att läsa och tillgodogöra dig vetenskaplig litteratur både på svenska och engelska
• mycket god kommunikativ förmåga i svenska, i tal och skrift
• mycket god förmåga att använda word och powerpoint i ditt arbete

Det är meriterande om du har


• erfarenhet av att leda projekt
• god förmåga att använda excel i ditt arbete
• erfarenhet av relevant arbete inom offentlig sektor eller annan relevant aktör inom hälso- och sjukvården

Bra att veta
Anställningen avser flera tillsvidaretjänster och inleds med provanställning i sex månader. Du utgår ifrån kontoret på Västerbroplan i Stockholm, men har möjlighet att arbeta på distans upp till 2 dagar i veckan. Din tjänstetitel blir utredare och din placering är på avdelningen Utveckling av hälso- och sjukvården på systemnivå.

För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi använder oss inte av personligt brev i vårt urvalsarbete, du behöver därför inte bifoga detta.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta tillförordnad enhetschef Henrik Lysell, henrik.lysell@socialstyrelsen.se. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Emily Wadman på emily.wadman@socialstyrelsen.se Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Pablo Canales för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan.

Välkommen med din ansökan senast den 8 april 2024.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 mars 2024
  • Ansök senast: 15 april 2024

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


Trafikhandläggare till Mönsterås Kommun

Trafikhandläggare till Mönsterås Kommun

21 november 2024

21 november 2024

GR söker processledare e-arkiv

GR söker processledare e-arkiv

21 november 2024