OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du jobba på en plats med optimism och framåtanda? Där saker och ting händer och där du som medarbetare kan trivas och utvecklas? Då är Falkenbergs kommun något för dig.
Falkenberg är en stad på attraktiva västkusten som befinner sig i ständig utveckling. Vi bygger nya bostadsområden, utvecklar våra verksamheter och fler och fler väljer att flytta hit. Det finns också goda möjligheter att pendla till Falkenberg.
Att vara anställd hos oss innebär många möjligheter med chans att kunna växa och utvecklas oberoende av yrkesval. Vi vill skapa en hållbar framtid för vår miljö, våra medarbetare, för våra barn, ungdomar och gamla.
Vi tycker att Falkenbergs kommun som arbetsplats blir bättre av mångfald och söker därför människor med olika bakgrund och erfarenhet.
Vill du vara med och utveckla vår verksamhet?
Barn- och utbildningsförvaltningens kansli är den centrala enheten med ca 20 medarbetare vars uppdrag är att arbeta med övergripande frågor kring förskola och skola.
ARBETSUPPGIFTER
I tjänsten ingår kvalificerat utredningsarbete med fokus på frågor av skoljuridisk karaktär inom barn- och utbildningsnämndens ansvarsområde. Du medverkar vid framtagandet av yttranden från förvaltningen som svar på remisser från andra kommunala förvaltningar, statliga verk och departement. I tjänsten ingår också omvärldsbevakning inom det juridiska området.
I tjänsten ingår också kvalitetssäkring av processer, beslut och myndighetsutövning utifrån ett juridiskt perspektiv i syfte att säkerställa hög rättssäkerhet, likvärdighet och transparens.
Du är juridiskt sakkunnig och fungerar som stöd till chefer och förvaltningsledning i skoljuridiska och förvaltningsrättsliga frågor. Du bidrar också till kompetenshöjning inom det juridiska området genom att hålla utbildningar.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har juridisk kandidatexamen. Du har erfarenhet av politiskt styrda organisationer och god kännedom av barn- och utbildningsverksamheten. Du har kunskap om och erfarenhet av kommunalrätt och offentlighet och sekretess i allmänhet och skoljuridik i synnerhet.
Du är noggrann, analytisk, kvalitetsmedveten, ansvarskännande och initiativrik. Du har lätt för att kommunicera och har en god pedagogisk förmåga.
Det är av vikt att du kan arbeta och driva ärenden både självständigt och i samarbete med andra. Du har kunskaper i att strukturera och organisera processer i syfte att hitta flöden och skapa likvärdighet och transparens. Då arbetet innebär att behandla och producera formella texter är det av största vikt att du har en god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift. Du bidrar till ett ständigt förbättrings- och förändringsarbete.
Vid rekryteringen kommer vi lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Inom våra verksamheter gäller lagen om registerkontroll (SFS 2000:873). Ytterliggare information ges i samband med eventuellt anställningserbjudande.
Tjänsten tillsätts under förutsättning att den ej behöver tas i anspråk av redan befintlig personal.
I samband med denna rekrytering undanber vi oss kontakter från rekryteringsföretag och andra annonsörer.
Kontaktpersoner på detta företaget
Arja Holmstedt-Svensson
0346-88 64 35
Majlis Wolfhagen
0346-88 63 63
Fackliga företrädare nås via kommunens växel
0346-886000
Kontorschef Majlis Wolfhagen
0346-88 63 63
Verksamhetsekonom Hillevi Petersson
0346-88 62 02
Verksamhetsekonom Malin Andersson
0346-88 64 07
Förvaltningsekonom Hillevi Petersson
0346-88 62 02
tf förvaltningschef Majlis Wolfhagen
0346-88 63 63
tf förvaltningschef Majlis Wolfhagen
Personalsekreterare Gunilla Johansson
0346-88 62 97