OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kommunledningskontoret, som är en del av kommunstyrelseförvaltningen i Sandvikens kommun, arbetar med kommunövergripande strategiska frågor med medarbetare som har hög kunskapsnivå inom flera olika områden. I en arbetsgrupp som präglas av professionalism och hjälpsamhet arbetar ca 30 medarbetare utvecklingsorienterat med många olika uppdrag som kan röra allt som en kommun har inom sitt ansvarsområde. Om du vill jobba på en arbetsplats med kloka och roliga kollegor är det här stället för dig.
Vi erbjuder dig bland annat dessa förmåner
- semesterväxling
- årsarbetstid
- friskvård till förmånligt pris
- hälsofrämjande aktiviteter
- extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år
- personal- och fritidsföreningen Pulsen
ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att ingå i funktionen för utredning och verksamhetsutveckling som arbetar med styrning, ledning och uppföljning samt är stödfunktion till kommunens alla verksamheter. Det innebär att du ska ha förmåga att sätta dig in i olika verksamhetsområden.
Som utredare planerar och genomför du utredningar på egen hand eller tillsammans med andra. Utredningarna varierar såväl i komplexitet som i omfång. Du arbetar nära andra tjänstepersoner inom kommunledningskontoret, men även inom kommunstyrelseförvaltningen och övriga förvaltningar och kommunala bolag. Arbetet innebär i många fall även nära samarbete med politiskt förtroendevalda och ibland med externa parter och nätverk, som exempelvis andra föreningsliv, näringsliv, civilsamhället och andra offentliga organisationer och myndigheter.
I uppdraget som utredare ingår bland annat att genomföra utredningar och analyser, ta fram beslutsunderlag, skriva tjänsteskrivelser inför politiska beslut, samt författa och samordna remissvar.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
• Genomföra och samordna utredningar, uppdrag och utvärderingar.
• Skriva och sammanställa rapporter, beslutsunderlag, presentationsmaterial.
• Omvärldsbevaka, genomföra kartläggningar och undersökningar, samt analysera information, fakta och statistik.
• Medverka i kommunövergripande utvecklingsarbete, främst rörande styrning och ledning.
• Genomföra workshops, arbetsgrupper, presentationer och utbildningar.
• Skriva remissvar, svar på inkomna motioner och medborgarförslag, samt yttranden inför nämndbeslut.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant akademisk examen, exempelvis inom statsvetenskap, nationalekonomi eller liknande utbildning som vi bedömer lämplig för tjänsten. Du har flerårig erfarenhet av motsvarande arbete inom eller på uppdrag av offentlig sektor.
Vi ser det som meriterande om du har god förståelse för arbete i en politiskt styrd verksamhet och är bekant med den lagstiftning som är utgångspunkten för vårt verksamhetsområde, såsom exempelvis kommunallag, förvaltningslag samt offentlighets- och sekretesslag.
Arbetet förutsätter att du har mycket goda metodkunskaper för utredningsarbete och är van vid att bearbeta och analysera statistiskt material samt akademiska texter. Detta innebär även en god vana att använda IT och Officepaketet.
Vi fäster stor vikt vid att du är en skicklig skribent, samt har förmåga att kommunicera och presentera komplexa underlag, resultat och annat material på ett pedagogisk, tydligt och välformulerat sätt i såväl tal som i skriftlig form, oavsett vem som är mottagare.
Du bör vara initiativrik, reflekterande, strukturerad och analytisk, samt duktig på att slutföra uppdrag med hög kvalitet. Vi ser det även som positivt om du har erfarenhet av processarbete och arbete i projektform.
Dina personliga egenskaper är viktiga för oss och vi lägger stor vikt vid dem. Vi värdesätter förmåga till helhetssyn, samverkan och dialog, samt flexibilitet, öppenhet och planeringsförmåga.
ÖVRIGT
Som medarbetare i Sandvikens kommun är du varje dag med och formar vår gemensamma framtid. I ditt arbete får du möjlighet att möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Sandvikens 39 000 invånare.
I våra verksamheter arbetar 3000 personer inom 200 yrken. Vår vision är ett Sandviken där vi känner oss hemma och gör varandra bättre. Med ett brett utbud av kultur, idrott och upplevelser och med naturen inpå knuten är Sandviken en plats där det är enkelt att trivas.
Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
Kontaktpersoner på detta företaget
Administrativ chef Ann-Sofie Hedenström
026-241214
VISION Tanja Sjöstrand
026-241100
JUSEK Pia Öström
026-241243
Administrativ chef Ann-Sofie Hedenström
026-24 12 14
Administrativ chef Tommie Floréus
026-241163
EU-strateg Anders Lundell
026-24 02 99
Chef för överförmyndarenheten Ann-Chatrine Hjalmarsson
026-241216