OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Myndigheten för yrkeshögskolans huvuduppdrag är att ansvara för frågor som rör yrkeshögskolan i Sverige och verka för att utbildningarna tillgodoser arbetslivets behov av kompetens. Vi ansvarar också för eftergymnasiala konst- och kulturutbildningar samt tolkutbildningar inom folkbildningen. Vi främjar och samordnar även valideringsfrågor samt är nationell samordningspunkt för det europeiska kvalifikationsramverket (EQF).
Vi analyserar arbetsmarknadens behov av utbildningar, beslutar vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan och beviljar statliga medel till utbildningsanordnarna. Myndigheten utövar tillsyn och hanterar klagomål på de utbildningar som ligger inom vårt ansvarsområde. Vi granskar även utbildningarnas kvalitet, framställer statistik och följer upp utbildningars resultat.
Myndigheten för yrkeshögskolan har ca 130 medarbetare fördelat på nio enheter med huvudkontor i Västerås och ett kontor Hässleholm.
Organisatorisk placering
Enheten för arbetslivets kompetensförsörjning är placerad både i Västerås och i Hässleholm och har idag 12 medarbetare. Vi ansvarar för myndighetens arbete med övergripande frågor för kompetensförsörjning och livslångt lärande, nationellt och regionalt. Enheten är även sammanhållande för myndighetens internationella kontakter. Våra uppdrag rör frågor om validering, branschvalidering och Sveriges referensram för kvalifikationer (SeQF). Enheten ansvarar även för arbetet med att vara nationell samordningspunkt för den europeiska referensramen för kvalifikationer (EQF).
Arbetsinnehåll
Vi söker dig som vill arbeta med utveckling och samordning av frågor som rör kompetensförsörjning och livslångt lärande på nationell och regional nivå. Arbetsområdet omfattar bland annat validering, branschvalidering och kvalifikationsreferensramens (SeQF) tillämpning, men också bredare frågor inom utbildnings-, arbetsmarknads och näringslivsområdet.
Arbetet innebär kontakter och samverkan med andra myndigheter, arbetsmarknadens organisationer och regionala aktörer. I rollen kommer du självständigt identifiera, formulera, analysera och lösa problem samt utföra komplexa uppgifter. Exempelvis kan det innebära att driva utrednings- och utvecklingsarbete, leda projekt, arbeta med uppföljning och utvärdering samt representera myndigheten i kontakter med externa aktörer. Arbetet kan även innebära uppgifter kopplat till hantering av statsbidrag.
På enheten arbetar vi i till stor del i arbetsgrupper där vi tillsammans bygger upp, utvecklar och driver myndighetens arbete inom verksamhetsområdet. Arbetet innebär inrikes och utrikes resor.
Krav på utbildning/kompetens
• Vi ställer krav på att du har en eftergymnasial utbildning/kvalifikation på lägst SeQF-nivå 6 inom ett för tjänsten relevant område, alternativt motsvarande kompetens (https://www.seqf.se/sv/Sa-funkar-det/De-olika-nivaerna/)
Krav på erfarenhet
• flerårig erfarenhet av kvalificerat arbete med kompetensförsörjningsfrågor
• erfarenhet från att driva utrednings- och utvecklingsarbete
Krav på kunskap
• kunskap om nationellt och regionalt kompetensförsörjningsarbete
• kunskap om validerings- och kvalifikationsfrågor
• god förmåga i rapportskrivande och muntlig presentation på svenska och engelska, samt vana att hantera och formulera andra typer av underlag på engelska
• digital kompetens och god förmåga att hantera verktyg i en digital arbetsplats
Meriterande:
• Erfarenhet av arbete på nationell myndighet
• Erfarenheter av arbete med yrkesutbildningssystem
• Erfarenhet av EU finansierade projekt
Personliga egenskaper
Vi söker dig som kan analysera, värdera och lösa avancerade och komplexa uppgifter inom verksamhetsområdet utifrån långsiktig betydelse och vidare konsekvenser. För att lyckas i rollen ser vi att du är en mål- och resultatorienterad person som driver ditt arbete framåt självständigt. Du har ett positivt förhållningssätt, en god samarbetsförmåga och trivs i sociala yrkesmässiga sammanhang. Du är kommunikativ och kan utveckla relationer, skapa delaktighet och samsyn kring verksamhetsområdets frågor internt och med externa aktörer.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Myndigheten tillämpar provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort: Västerås eller Hässleholm.
Upplysningar
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Christer Bergqvist 010-209 01 43. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-handläggare Emma Fröst 010-209 02 47.
Kontaktpersoner för fackliga frågor är för Saco-S Sophia Ulfstedt, 010-209 01 91 och för ST Senad Svraka, 010-209 01 17. För mer information om fördelarna med att arbeta hos oss, och om organisationen, gå in på myh.se
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 6 december 2021. Du ansöker nedan via "ansök".
Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- eller rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.