Utredare ledningsstöd

Utredare ledningsstöd

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen är Sveriges mest mångsidiga myndighet med viktiga uppgifter inom beredskap, förvaltning och tillsyn. Vi har bred kunskap inom frågor som rör miljö, natur, samhällsutveckling, landsbygd, krisberedskap och många andra samhällsnyttiga områden.

Vi ser till att riksdagens och regeringens beslut genomförs och samordnar länets intressen för en hållbar utveckling i länet. Vi har en viktig uppgift att väga samman perspektiv och tillföra kunskap för att fatta de bästa besluten för Gävleborgs människor, djur och natur.

På Länsstyrelsen Gävleborg arbetar cirka 250 personer, där de flesta är placerade i Gävle. Vi strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Länsstyrelsen är en HBTQI-certifierad arbetsplats. Handlingskraft, professionalitet och förståelse är ledorden i vår värdegrund.

I övrigt erbjuder vi en trivsam arbetsplats och har förmåner som friskvårdstimme, flextid med breda ramar, klämdagsledigt och möjlighet att arbeta delvis på distans.

Du kommer organisatoriskt tillhöra Enheten för ledningsstöd och kommunikation och ingå i funktionen ledningsstöd med ytterligare sex medarbetare.

Arbetsuppgifter

Uppdraget som utredare vid ledningsstöd innebär stödja ledningen i det dagliga och i det mer långsiktiga arbetet med att ta fram, analysera och sammanställa underlag.

Rollen innebär en bredd av olika arbetsuppgifter där bl. a. en stor del av arbetet berör miljömålsarbete på nationell nivå, då vår länsledning är länsstyrelsernas representant i regeringens miljömålsråd. Verksamhetsplanering, uppföljning, analys samt att ta fram och föreslå åtgärder inom olika utredningar som syftar till att öka organisationens interna effektivitet ingår. Att föredra ärenden eller utredningar för exempelvis ledningsgrupp och länsledning är också en del av arbetet. Du ska självständigt kunna leda arbetsgrupper i olika utredningar och projekt. 

Ansvarsområdena i denna tjänst kan komma att ändras och andra arbetsområden tillkomma, dels för att främja din utveckling, dels för att våra uppdrag förändras över tid.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har högskoleexamen med inriktning mot, eller en kombination av, offentlig förvaltning, statsvetenskap, civilekonom eller annan examen eller arbetslivserfarenhet om vi bedömer likvärdig.

Vi söker dig som har minst tre års erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet. Du ska ha goda kunskaper i det svenska språket i både tal och skrift. För att lyckas i rollen ska du ha goda kunskaper i Officeprogrammen och svenskt körkort, B-behörighet är ett krav.

Det är meriterande om du är intresserad av miljömålsarbete och har kunskap inom miljöbalken. Det är också meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med analys och uppföljning av verksamhetsresultat samt att du har intresse av att arbeta med och i verksamhetsuppföljningssystem. 

Som person är du stabil, van att ta initiativ och har en god samarbetsförmåga. Eftersom du i rollen kommer ha många olika kontaktytor men också självständigt arbete som kräver ett eget driv och initiativförmåga, ser vi att du trivs med arbete såväl självständigt som i grupp. Du har ett strukturerat arbetssätt kan vara flexibel när det så krävs. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift samt analytisk förmåga.

I den här rekryteringen kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

I samband med anställning kommer du att genomgå en säkerhetsprövning med registerkontroll. Den genomförs enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) innan beslut om anställning fattas. För denna tjänst krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.

Anställningsvillkor


Anställningsform: Tillsvidareanställning, vi tillämpar 6 månaders provanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Diarienummer: 5457-2022
Senaste ansökningsdag: 2022-08-31


Inför rekryteringsarbetet har Länsstyrelsen tagit ställning till rekryteringskanaler och gjort vårt medieval. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare och rekryteringssajter.

Kontaktpersoner på detta företaget

Carl-Johan Lindström, Enhetschef
010-225 12 40
Berit Löfgren, Enhetschef
010-225 14 36
Ann-Charlotte Nyman, SACO-S
010-225 14 85
Gustav  Hartzell, OFR-ST
010-225 12 24
Veronica Sjöberg, Funktionsansvarig
010-225 13 92
Åsa Eklund-Öberg, OFR-ST
010-225 12 97
Se ovan.,

Jennie Dalethsson, Handläggare
0291-47 10 40
Sara Lindqvist, Handläggare
010-225 14 65
Nelli Kopola, Enhetschef
010-225 13 79

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen i Gävleborg län
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 juli 2022
  • Ansök senast: 31 augusti 2022

Besöksadress

Länsstyrelsen Gävleborg
None

Postadress

Länsstyrelsen Gävleborg
., 80170

Liknande jobb


VA-handläggare

VA-handläggare

22 november 2024

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024