OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Brinner du för hållbarhetsfrågor och vill du vara med och göra Kumla kommun ännu bättre? Och gillar en lagom stor organisation där det är lätt att få överblick, känsla av sammanhang och där du gör skillnad? Då ska du söka tjänsten som utredare med ansvar för bland annat hållbarhet!
Tjänsten är placerad på kansliavdelningen, som är en del av kommunledningsförvaltningen och består av ett drygt tiotal medarbetare, bland annat strateger med ansvar för övergripande utvecklingsarbete, utredare och kommunsekreterare.
På kansliavdelningen finns också bland annat kommunikatörer, beredskapssamordnare, kommunjurist och dataskyddsombud.
ARBETSUPPGIFTER
Tjänsten är ny och arbetsuppgifterna har tidigare varit fördelade på andra olika funktioner. Som hållbarhetssamordnare i Kumla kommun kommer du att driva vårt hållbarhetsarbete utifrån kommunens nyligen beslutade Vision 2040, antaget program för social hållbarhet och det program för ekologisk hållbarhet som kommunfullmäktige förväntas besluta om i början av 2023.
I arbetsuppgifterna ingår att planera och samordna samt driva igenom framtagande av en handlingsplan utifrån vision och program. Handlingsplanen spänner över en längre period och ligger sedan till grund för förvaltningarnas årliga verksamhetsplaneringar, där hållbarhetssamordnaren har en stöttande, drivande och rådgivande roll. Handlingsplanen och verksamhetsplanerna kan i sig innebära att nya arbetsuppgifter uppstår där hållbarhetssamordnaren är involverad.
Arbetet innebär kontakt och samarbete med många olika personer inom kommunens olika förvaltningar. Hållbarhetssamordnaren planerar och håller i workshops, utbildningar, informationstillfällen internt såväl som externt. Viktiga samarbetspartners kommer att vara vårt folkhälsoteam samt den tidigare miljömålsgruppen. Arbetet kan också innebära att ingå i och eller att leda interna arbetsgrupper, samt att samordna och knyta ihop kommunens hållbarhetsarbete med civilsamhället. Hållbarhetssamordnaren representerar kommunen i olika nätverk på lokal, regional och nationell nivå i dessa frågor.
I tjänsten ingår också andra arbetsuppgifter, såsom att exempelvis ingå i och leda kommunens barnrättsnätverk, vara valsamordnare vid allmänna val, samt andra förekommande utredningsuppdrag inklusive handläggning av ärenden som exempelvis motioner och medborgarinitiativ.
KVALIFIKATIONER
Vi tror att du har en samhällsvetenskaplig högskoleutbildning, eller en motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har minst ett par års relevant yrkeserfarenhet och erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation. Det är meriterande om du har erfarenhet från arbete med hållbarhetsfrågor sedan tidigare. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och vi tror att du är en person som förmår engagera och inspirera. Du är flexibel, självgående och strukturerad och som person är trygg i dig själv och du tycker om att möta olika människor. Du är van vid och motiveras av att prata inför grupper. Du är bekväm med och uttrycker dig väl både i tal och i skrift.
ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga jobbs elektroniska ansökningsblankett. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan.
Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings- och rekryteringsföretag.
Kumla kommun är en tillväxtkommun som ligger centralt i Örebro län och har drygt 22 000 invånare. I kommunen finns framgångsrika företag, ett rikt kultur- och fritidsutbud, god kommunal service samt utmärkta kommunikationer. Kumlas Vision 2025 innebär att vi alltid strävar efter att vara lite bättre. Genom att växa smart, satsa på barn och unga, ta hand om våra invånare och att ta tillvara på den närhet som finns blir vi lite bättre.
Vi känner oss stolta över vårt Kumla! För att se lite av det som hände under 2021 klicka här:
https://youtu.be/pJ5INELoEXU
Kontaktpersoner på detta företaget
Tf administrativ chef Annika Hallberg
019-588130
Personalchef Malin Holm
019-588317
Personalhandläggare Anna Leiding
019588348