Utredare med digitaliseringsansvar

Arbetsbeskrivning

Havs- och vattenmyndigheten (HaV) etablerades 2011 och är en förvaltningsmyndighet som arbetar för hållbar samhällsnytta. Vi arbetar på regeringens uppdrag för bevarande, restaurering och hållbart nyttjande av sjöar, vattendrag, hav och fiskeresurserna. Vi är cirka 400 engagerade medarbetare och konsulter som tillsammans skapar en dynamisk arbetsplats för att genomföra uppdraget i enlighet med den statliga värdegrunden.


Avdelningen för havsförvaltning ansvarar för samordning och utveckling av arbetet med EU:s havsmiljödirektiv samt för utveckling och införande av en svensk havsplanering och andra maritima frågor. Avdelningen ansvarar också för nationell fiskförvaltning och genomförandet av EU:s gemensamma fiskeripolitik.



Enheten arbetar med tillståndshantering och fördelning av fiskemöjligheter inom yrkesfisket, bland annat att utfärda fiskelicenser och personliga fiskelicenser.



Utredare med digitaliseringsansvar
Som utredare med digitaliseringsansvar på Fisketillståndsenheten är dina huvudsakliga arbetsuppgifter att i nära samverkan med användare och IT-utvecklare förvalta och utveckla de IT-system som används för hantering av fiskelicenser, personliga fiskelicenser, fisketillstånd, fiskemöjligheter samt e-tjänsten Fiskerätt.

Vidare samordnar du enhetens handläggning av tillståndsbeslut inför årsskiften. Du kommer även att ansvara för användarstöd, system-och behörighetsadministration och utbildning av användare.

Arbetsuppgifter
I rollen ingår även:

- att i nära samarbete med verksamheten identifiera behov av ny IT-funktionalitet och digitaliseringen av ärendehandläggningen
- säkerställa systemet avseende funktionalitet och kvalitet
- att handlägga ansökningar om fisketillstånd och fiskelicenser
- att handlägga överlåtelser av fiskemöjligheter
- att delta i införandet av dokument- och ärendehandläggningssystem i enhetens handläggning

Kvalifikationer och egenskaper
Vi ser att du som söker tjänsten har:

- Högskoleexamen motsvarande minst kandidatnivå inom samhällsvetenskap eller ekonomi eller motsvarande erfarenhet som vi bedömer som likvärdig
- Minst tre års erfarenhet av att arbeta på myndighet, länsstyrelse eller kommun
- Erfarenhet av myndighetsutövning innefattande handläggning av individrelaterade ärenden samt utredningsuppdrag
- Goda kunskaper om svenskt yrkesfiske
- Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift

Vi ser även gärna att du har erfarenhet av digitaliseringsarbete, systemförvaltning och av att ta ut och sammanställa information från databaser. Slutligen ser vi gärna att du har erfarenhet av att samarbeta med andra aktörer och myndigheter inom sektorn samt god kunskap om relevant EU-lagstiftning och nationell lagstiftning.

Vi söker dig som trivs med att arbeta självständigt och som själv strukturerar och driver dina processer vidare samtidigt som du har en god samarbetsförmåga och är lyhörd för din omgivning. Du har lätt för att anpassa sig till ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar. Vidare har du en problemlösande analysförmåga där du analyserar och bryter ner komplexa frågor och problem.

Villkor
Tjänsten är en tillsvidareanställning och provanställning kan komma att tillämpas. Anställningen är placerad i Göteborg där utgångspunkten är att arbetet normalt sett utförs i myndighetens lokaler, med viss möjlighet till distansarbete. Tillträde snarast möjligt efter överenskommelse.





Övrig information

Havs- och vattenmyndigheten sitter i moderna lokaler i Gullbergsvass, 10-15 minuters gångväg från Göteborgs central. Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering. Vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.


Tänk på att de handlingar som du skickar in genom din ansökan blir en allmän handling hos HaV. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, till exempel uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse. Vi använder rekryteringstester och/eller arbetsprov i många av våra rekryteringar som en del i urvalsprocessen. För god kvalitet i Havs-och vattenmyndighetens rekryteringsprocess ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.


Varmt välkommen med din ansökan!


Vi har valt rekryteringskanaler för den här anställningen och vill inte bli kontaktade av rekryteringsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Havs- och Vattenmyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 april 2023
  • Ansök senast: 24 april 2023

Liknande jobb


Vill du arbeta som handläggare i en förvaltning i förändring?

Vill du arbeta som handläggare i en förvaltning i förändring?

25 november 2024

Vikarierande planarkitekt

Vikarierande planarkitekt

25 november 2024

25 november 2024

25 november 2024