Utredare med erfarenhet av digital tillgänglighet och samordning

Utredare med erfarenhet av digital tillgänglighet och samordning

Arbetsbeskrivning

Tycker du att alla ska kunna vara delaktiga i samhället och ha möjlighet att nyttja den digitalisering som sker på jämlika villkor? Då är det i denna rollen du ska jobba, för här kommer du få vara med på den fortsatta resan som PTS ska göra inom området digital inkludering och delaktghet. Visst låter det intressant!

PTS har sedan länge haft uppdrag att verka inom området tillgänglighet och universell utformning inom digitalisering. I och med den snabba digitaliseringen i samhället avser myndigheten att höja ambitionsnivån inom digital inkludering och delaktighet.

Enheten för digital delaktighet utför bland annat PTS uppdrag att genomföra och följa upp funktionshinderspolitiken inom digitaliseringsområdet. Politikens inriktning för universell utformning är central och är en bred ansats som strävar efter att ge alla människor förutsättningar att använda tjänster, produkter och miljöer. Enheten består för närvarande av 12 personer med blandad bakgrund, t.ex. civilingenjör, civilekonom, statsvetare och jurist som tillsammans utvecklar verksamheten kontinuerligt.

Det här kommer du att få jobba med
I den här rollen kommer du självständigt eller i grupp arbeta med främjande och utredningar inom digital tillgänglighet, användbarhet och universell utformning samt annan inkludering i det digitala samhället. En annan arbetsuppgift om också ingår är att arbeta med PTS telefoni- och posttjänster för personer med funktionsnedsättning. Utredningar, analys och planering av arbetet kommer att ske självständigt eller i grupp. Här kommer du få skriva rapporter, leder och deltar i möten med olika intressenter som t.ex. funktionshinderorganisationer, branschföreträdare och andra myndigheter. Du beställer och leder också konsulter som utför arbete på uppdrag av PTS.

Vem är du?
Vi välkomnar dig som tar stort ansvar, är prestigelös, självgående och initiativtagande eftersom du jobbar självständigt, gör analyser och ansvarer för egna aktiviteter. Du gillar att samarbeta med andra, kan se helheter och ta hänsyn till olika perspektiv vilket du har användning för eftersom arbetsuppgifterna är komplexa och tvärsektoriella. Du samverkar även mycket internt, för att förankra och kvalitetssäkra i det du själv ansvarar för men bidrar också till kvalitetssäkring där andra har huvudansvaret. Du kan jobba målinriktat och är duktig på att sammanfatta och begripliggöra komplexa frågor, eftersom du jobbar med att utreda, främja och kommunicera frågor och mot deadlines. För oss är dina personliga egenskaper viktiga, därför kommer vi lägga stor vikt vid dessa.

Vi söker dig som har:


• Relevant akademisk examen t.ex. civilingenjör, statsvetare, civilekonom eller jurist.
• Minst två års erfarenhet av självständigt utredningsarbete
• Erfarenhet av att ha en samordnande roll
• God skriftlig och muntlig förmåga i det svenska och engelska språket

 Det är även meriterande om du har:


• Arbetslivserfarenhet eller utbildning inom digitalisering/digital transformation
• Erfarenhet av universell utformning och tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning
• Erfarenhet av att ha arbetat med mänskliga rättigheter
• Aktuell erfarenhet av arbete på statlig myndighet
• Erfarenhet av utredningsmetodik, konsekvensanalys och dylikt

Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse. 

Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra semestervilkor och pension. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men har även möjlighet att jobba hemifrån upp till 40%.

Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet i form utav 2 friskvårdstimmar i veckan och 5000 kronor i friskvårdbidrag, det finns även en friskvårdsförening som anordnar olika aktiviteter. Här kommer du får ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt.

Hur ansöker jag?
För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV. Du behöver inte bifoga ett personligt brev utan kan ladda upp ditt CV två gånger. 

Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist.

Att arbeta på PTS:
Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 380 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö.

Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner – att vara Sveriges bästa arbetsplats!

På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.

Välkommen med din ansökan senast XX.

För mer information kontakta enhetschef xx på xx@PTS.se eller HR-specialist xx på xx@PTS.se.

För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till saco@pts.se.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Post- och telestyrelsen
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 maj 2023
  • Ansök senast: 21 maj 2023

Liknande jobb


18 december 2024

18 december 2024

18 december 2024

18 december 2024