OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
ISF är en analys- och tillsynsmyndighet som granskar och utvärderar socialförsäkringsområdet. ISF analyserar rättssäkerhet, administrativ effektivitet och effekter för individ och samhälle. I uppdraget ingår bland annat att granska Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och relevanta delar av Skatteverket.
På ISF arbetar i nuläget ett 40-tal personer varav en majoritet är utredare med grund- eller forskarutbildning inom bland annat epidemiologi, företagsekonomi, juridik, medicin, nationalekonomi, statistik, statsvetenskap och sociologi.
ISF är placerat i centrala Göteborg och sitter i ljusa och moderna lokaler vid Lilla Bommen.
Arbetsuppgifter
Som utredare analyserar och utvärderar du frågor som främst rör rättssäkerheten och effektiviteten inom socialförsäkringen. Arbetet bedrivs i projektform och du arbetar som projektledare eller projektmedarbetare i ett eller flera projekt. Du arbetar tillsammans med andra medarbetare med olika utbildningsbakgrunder.
En granskning pågår från några månader upp till ett år eller längre och resulterar i en rapport som lämnas till regeringen och de verksamheter som granskas.
I arbetet ingår att
• delta i arbetet med att ta fram idéer till nya granskningsprojekt
• identifiera relevanta metoder för utvärdering och analys
• samla in och analysera data
• skriva rapporter och korta sammanfattningar
• presentera resultaten i olika sammanhang
• ha kontakter med de verksamheter som granskas, Regeringskansliet, forskarvärlden, andra nätverk och media
En del granskningar genomförs på uppdrag av regeringen medan andra initieras av myndigheten. Som medarbetare är du med och påverkar inriktningen på verksamheten. Exempel på granskningar hittar du på vår webbplats: www.inspsf.se.
Kompetens
Den utredare som vi nu söker ska ha
• akademisk examen med relevant inriktning
• goda kunskaper om mål- och resultatstyrning inom offentlig verksamhet
• erfarenhet av att analysera resultatmått och resultatindikatorer inom offentlig verksamhet
• kännedom om kostnads- och kvalitetsanalyser inom offentlig verksamhet
Det är meriterande om du har
• arbetat med mål- och resultatstyrning samt uppföljning av verksamheten vid Försäkringskassan eller Pensionsmyndigheten
Som utredare på ISF behöver du ha en mycket god förmåga att identifiera det som är relevant, hitta lämpliga analysmetoder samt se till helheten utifrån olika perspektiv.
Du ska, såväl självständigt som tillsammans med andra, kunna initiera, strukturera och driva utredningar med hög kvalitet från idégenerering till färdig rapport inom givna tidsramar. Arbetet kräver god förmåga att skriva och presentera granskningsresultat i rapportform på svenska. Du behöver kunna kommunicera resultaten till skilda målgrupper med varierande kunskap om socialförsäkringen. Du behöver också ha gott omdöme och personlig integritet.
ISF värdesätter särskilt förmågan att samarbeta i projektform tillsammans med andra professioner och lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Information och ansökan
Anställningen är tillsvidare med sex månaders provanställning och med tillträde så snart som möjligt enligt överenskommelse.
I ditt personliga brev ber vi dig beskriva dina kunskaper och erfarenheter som matchar den kompetens och bakgrund vi efterfrågar.
För frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Pererik Bengtsson, enhetschef, tel. 010-174 15 30.
Frågor om rekryteringsprocessen besvaras av Caroline Carlsson, HR-ansvarig, tel. 010-174 15 17.
Fackliga kontaktpersoner för Saco är Susanne Fahlén, tel. 010-174 15 32 och Ossian von Friesen, tel. 010-174 15 65.
Välkommen med din ansökan senast 2 april 2020.
ISF har gjort medieval för denna rekrytering. Vi undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.