OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara en viktig del i arbetet med att höja kvaliteten i vården och omsorgen? Vi söker nu utredare med erfarenhet till våra nybildade behörighetsenheter i Stockholm. Från den 1 juli 2023 blir undersköterska en skyddad yrkestitel. Då behöver vi fler utredare som prövar och beslutar om de ansökningar som kommer från undersköterskor i hela landet. Vill du vara med och bidra med din erfarenhet och bygga detta tillsammans med oss?
Avdelningen för behörighet och statsbidrag består idag av fem enheter – tre behörighetsenheter och två statsbidragsenheter. Avdelningen är också den organisatoriska hemvisten för Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd. Behörighetsenheterna prövar och utfärdar legitimationer, specialistkompetensbevis, intyg med mera till såväl svensk- som utlandsutbildad personal i hälso- och sjukvården och socialtjänsten.
Rollen som utredare innefattar bland annat att utreda och handlägga ansökningar om behörighet samt fatta beslut. Du kommer även att besvara förfrågningar och utfärda intyg gällande behörighet. Vi ser även att du kommer att delta i förbättringsarbete kring våra rutiner och arbetssätt.
Då detta är helt nya enheter som även kommer att handlägga en helt ny behörighet kommer det initialt att vara många nya frågeställningar att ta hänsyn till. I arbetet ingår att sätta och utveckla processen och rutinerna tillsammans med redan befintlig verksamhet. Vi arbetar gentemot tydliga mål och i rollen arbetar man självständigt men även tydligt i samarbete med kollegor. Vi har möjlighet att arbeta hemifrån två dagar i veckan. Vårt kontor i Stockholm finns på Kungsholmen, nära kommunikationer och service.
Vi söker dig som har:
• akademisk examen inom samhällsvetenskap eller juridik eller annan inriktning som Socialstyrelsen finner relevant
• flerårig erfarenhet av ärendehandläggning på myndighet
• flytande svenska i tal och skrift
• goda kunskaper i engelska.
För att lyckas i rollen har du en mycket god kommunikativ förmåga, både i tal och skrift. Du har dessutom en god initiativförmåga, har ett lösningsorienterat förhållningssätt samt är flexibel och ansvarstagande. Då arbetet utförs i team är det viktigt att du är bra på att samarbeta. Du är van att arbeta i ett högt tempo mot uppsatta mål och har ett gott ordningssinne. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med löpande förbättrings- och utvecklingsarbete och av planering och uppföljning.
Anställningsinformation
Välkommen med din ansökan senast den 12 december 2022. Anställningen är tillsvidare med sex månaders provanställning eller statlig visstidsanställning om minst ett år med möjlighet till förlängning, med start den 2 maj 2023. Tjänsterna omfattar heltid med placering i Stockholm. När du ansöker väljer du vilken tjänst du är intresserad av. Du söker enkelt genom att besvara några frågor samt bifoga din CV.
Vi arbetar kompetensbaserat genom hela processen och i rekryteringsprocessen ingår arbetspsykologiska tester, kompetensbaserade intervjuer och referenstagning, och samtliga delar vägs in i vår bedömning som sker i samarbete med Home of Recruitment. Intervjuer (digitala) sker med start vecka 2.
Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension.
Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetscheferna Åsa Wennberg eller Anna Vieru. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Sofia Linden Falkenlöv. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO samt Pablo Canales för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.
God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena Scarabin, enhetschef
075-247 4055