Utredare med fokus att utveckla vården inom kommunal verksamhet

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och förbättra verksamheten inom socialtjänsten eller den kommunala hälso- och sjukvården? Då kan du vara den vi söker. Hos oss får du möjligheten att utveckla socialtjänstens och vårdens hälsodata samt arbetet med den. Därmed kan du också bidra till att öka tryggheten och kvaliteten inom socialtjänsten och vården för alla brukare och patienter.  

Om tjänsten
Svensk vård och omsorg står inför en mycket intressant och händelserik tid där nya innovativa och digitala lösningar för att effektivisera och förbättra för verksamheterna börjar växa fram.

Du kommer att medverka i utvecklingsarbeten inom olika områden, löpande kvalitetssäkring och underhåll av befintliga klassifikationer för funktionstillstånd (ICF), socialtjänstens insatser och aktiviteter (KSI) och hälsorelaterade åtgärder (KVÅ). I rollen ingår att ge stöd till användare av klassifikationerna i olika kontexter inom vård och omsorg med fokus på den kommunala verksamheten.

Arbetsuppgifterna består av att stödja och utveckla användningen av klassifikationerna för dokumentation och uppföljning med fokus på kommunal vård och omsorg. Du behöver därför ha ett stort intresse av att arbeta med utveckling och gärna erfarenheter av att använda ICF, KSI och KVÅ i strukturerad dokumentation inom kommunal verksamhet. Du kommer att arbeta med hur klassifikationerna kan användas vid bland annat verksamhetsuppföljning, verksamhetsutveckling och kvalitetsarbete samt för inrapportering till register. Det är bra med erfarenhet från socialtjänsten eller kommunal hälso- och sjukvård.

Tjänsten är placerad på enheten för klassifikationer och terminologi som bland annat förvaltar nationella klassifikationer som till exempel KVÅ och KSI. Enheten behöver nu förstärkas med en eller flera kvalificerade utredare som ska arbeta med förvaltning och vidareutveckling samt tillämpning av klassifikationer inom hälso- och sjukvården och socialtjänst.

Om dig
Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är strukturerad, har ett helhetstänk samt god och tydlig kommunikativ förmåga. Du ska också vara analytisk och problemlösande likväl som initiativtagande, utåtriktad och samarbetsinriktad. Rollen kräver att du är ansvarstagande, saklig och handlingskraftig i ditt arbete. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Vi söker dig som har


• akademisk examen, gärna socionom eller arbetsterapeut eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer som relevant
• aktuell och flerårig erfarenhet av arbete som socionom eller arbetsterapeut eller annat arbete som arbetsgivaren bedömer som relevant
• god kunskap om strukturerad dokumentation i socialtjänsten och/eller kommunal hälso- och sjukvård
• erfarenhet av verksamhetsutveckling
• god kunskap om klassifikationssystemen ICF, KSI eller KVÅ
• god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska

Det är meriterande om du har


• arbetat som socialt ansvarig samordnare (SAS) eller medicinskt ansvarig för rehabilitering (MAR)
• god erfarenhet av utvecklingsarbete inom kommun med klassificering, strukturerad dokumentation, uppföljning, kvalitetsarbete eller liknande
• erfarenhet av arbete i offentlig förvaltning

Bra att veta
Vi söker nu en eller flera utredare. Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med provanställning i sex månader. Du utgår ifrån kontoret på Västerbroplan i Stockholm, men har möjlighet att arbeta på distans upp till 2 dagar i veckan. Din tjänstetitel blir utredare och din placering är på avdelningen för utveckling av hälso- och sjukvården på systemnivå och enheten för klassifikationer och terminologi.

För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi be dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt, så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi använder oss inte av personligt brev i vårt urvalsarbete, du behöver därför inte bifoga detta.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Magdalena Fresk Magdalena.Fresk@socialstyrelsen.se. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Marie Hansson Marie.Hansson@socialstyrelsen.se. Facklig företrädare för SACO är Carl-Erik Flodmark Carl-Erik.Flodmark@socialstyrelsen.se Facklig företrädare för ST/OFR nås på ST@socialstyrelsen.se. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan.

Välkommen med din ansökan senast den 21 maj 2024!

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 maj 2024
  • Ansök senast: 14 juni 2024

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024