OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Boverket är en statlig myndighet som arbetar med frågor som rör samhällsplanering, byggande och boende. Myndigheten har regeringens uppdrag att leda arbetet med ett hållbart samhällsbyggande till nytta för medborgarna. Boverket är en myndighet i utveckling både vad det gäller uppgifter och arbetssätt. Myndigheten har ca 230 anställda och finns i Karlskrona. Myndigheten har också en mindre del av sin verksamhet lokaliserad till Stockholm.
ARBETSUPPGIFTER
Boverkets enhet för styrmedel och fastighetsekonomi arbetar bland annat med utfärdande av föreskrifter och information om statliga bidrag, handläggning av bidragsärenden och överklagade beslut. Mycket fokus läggs för närvarande på handläggning av olika stöd och bidrag. Enheten har också ett behov av att ta fram och rapportera statistik och resultat kopplat till handläggningen. Vi söker därför en utredare med fokus på dessa uppgifter för en tidsbegränsad anställning på 1 år.
Du kommer att arbeta i våra system samt med Excel för att ta fram, utveckla och redovisa statistik och rapporter kopplat till de bidrag och stöd vi arbetar med. Arbetet är självständigt, med mycket samarbete med övriga utredare och kontakt med olika externa intressenter.
Beroende på din erfarenhet kan arbetsuppgifterna även inkludera att utveckla rutiner för, samt kontrollera bidragsärenden.
KVALIFIKATIONER
Du har en relevant akademisk utbildning för arbetet och en mycket god datorvana. Vi tror att du kanske är en systemvetare, ekonom, samhällsvetare eller statistiker i början av din karriär. Du är van att på ett tydligt och pedagogiskt sätt presentera de resultat du får fram i ditt arbete. Excel är ett naturligt verktyg i ditt arbete.
Det är meriterande om du
- har erfarenhet från arbete i offentlig förvaltning
- har erfarenhet av kontroll av bidragsärenden
- har erfarenhet av webpublicering
- har erfarenhet av att grafiskt presentera resultat
Som person är du ansvarsfull, har en god analytisk förmåga och arbetar strukturerat för att nå uppsatta mål enligt tidsplan. Du är serviceinriktad och har lätt för att växla mellan olika frågeställningar. Du trivs med att samarbeta med andra i olika gruppformationer, och dela med dig av dina kunskaper internt och externt. Det är av största vikt att du kan kommunicera tydligt och pedagogiskt i både tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid dessa personliga egenskaper.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra och effektivisera rekryteringsarbetet använder vi ett elektroniskt ansökningsformulär i samarbete med Visma Offentliga Jobb.
Vid ansökan kommer dina personuppgifter att hanteras enligt personuppgiftslagen, PUL. Genom din ansökan samtycker du till hanteringen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Har du skyddad identitet, referenser eller liknande du själv bedömer som olämpliga att lämna ut, tag kontakt med ansvarig rekryterare.
Inför rekryteringsarbetet har Boverket tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
seniorkonsult Boardtalk Staffan Vinell
Saco-s-föreningen Sofia Lindén
0455-35 30 78
ST Boverket Sabine Toresten
0455-35 30 80
ST Boverket Mona Johansson Rapp
0455-35 31 88
tf enhetschef Peter Fransson
0455-35 33 70
Saco-s-föreningen Marie Rosberg
0455-35 33 77
enhetschef Peter Fransson
0455-35 33 70
jurist Paul Silfverberg
0455-35 31 77
Saco-s-föreningen Klara Falk
0455-35 32 30
jurist Paul Silfwerberg
0455-35 31 77