OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Målet för jämställdhetsarbetet i Sverige är att kvinnor och män ska ha samma makt och möjligheter att forma samhället och sina egna liv. Arbetet omfattar bland annat frågor om inflytande, ekonomi, hälsa, utbildning, arbete och kroppslig integritet.
Jämställdhetsmyndigheten, som inrättades den 1 januari 2018, ska säkerställa att regeringens jämställdhetspolitik får genomslag genom att bidra till ett effektivt genomförande av jämställdhetspolitiken. Myndighetens uppgift är att samordna, följa upp och på olika sätt ge stöd inom jämställdhetens områden.
Nu söker vi en utredare som vill vara med och utveckla vårt stöd i jämställdhetsintegrering!
Arbetsuppgifter
Rollen som utredare på enheten innebär att vara sakkunnig både internt och externt inom området jämställdhetsintegrering. I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att utveckla ett behovs- och verksamhetsanpassat stöd, ge processtöd samt att vid behov bidra i utbildningsinsatser till statliga myndigheter. Uppgifterna är komplexa och av analyserande och utvärderande karaktär.
Att möjliggöra erfarenhetsutbyte och lärande inom jämställdhetsintegrering inom staten är en viktig del av arbetet. Arbetet sker i nära dialog med såväl statliga myndigheter, länsstyrelser och andra relevanta aktörer. Du kommer därför att arrangera och leda större samlingar och möten. Du medverkar även i olika nätverk för att utveckla denna samverkan. I arbetet kan vissa internationella kontakter och möten ingå.
Kvalifikationer
• Akademisk examen som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten.
• Goda kunskaper om och erfarenheter av att ha arbetat inom jämställdhetsområdet.
• God kännedom om den svenska jämställdhetspolitiken.
• God förmåga att samverka med andra och att leda processer mot uppställda mål, utifrån givna tidsramar.
• God förmåga att uttrycka dig väl i både tal och skrift, både på svenska och engelska.
Vi ser det som meriterande om du har
• Kunskap om och erfarenhet av jämställdhetsintegrering.
• Kunskap om arbetsmarknads- och integrationsfrågor.
• Erfarenhet av kvalificerat utrednings- och analysarbete.
• Erfarenhet av att ha arbetat inom en myndighet.
• Vana av att arbeta i och mellan olika nätverk.
Anställningsinformation
Anställningen är en särskild visstidsanställning på heltid till och med 31 december 2024. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Tjänsten är placerad på Jämställdhetsmyndighetens kontor i Angered. Den 1 augusti 2024 flyttar myndigheten till en lokal i närheten av Göteborgs centralstation. Resor i tjänsten kan förekomma. Arbetsprov kan förekomma i rekryteringsprocessen.
Praktisk information
Vill du veta mer om tjänsten, kontakta Bosse Parbring, Enhetschef jämställdhetsintegrering i myndigheter, 031-392 9011.
Har du frågor om rekryteringsprocessen, kontakta Johanna Larsson, HR-generalist, 031-392 9160. Fackliga kontaktpersoner för Saco-S
är Josefine Jacobsson 031–392 9069 och för ST Robert Kristiansen 031–392 9083.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Jämställdhetsmyndigheten värnar om en rekrytering fri från diskriminering.
Välkommen med din ansökan senast 19 mars 2024.
Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem.
Har du skyddade personuppgifter ska du inte ansöka via vårt rekryteringssystem utan kontakta ansvarig på HR för hantering av din
ansökan. Kontaktuppgifter hittar du i utlyst annons.