OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Målet för jämställdhetsarbetet i Sverige är att kvinnor och män ska ha samma makt och möjligheter att forma samhället och sina egna liv. Arbetet omfattar bland annat frågor om inflytande, ekonomi, hälsa, utbildning, arbete och kroppslig integritet. I grunden handlar jämställdhetsarbetet om att omfördela makt och resurser för att uppnå de jämställdhetspolitiska målen.
Jämställdhetsmyndigheten, som inrättades 1 januari 2018, ska säkerställa att regeringens jämställdhetspolitik får genomslag genom att bidra till ett effektivt genomförande av jämställdhetspolitiken. Myndighetens uppgift är att samordna, följa upp och på olika sätt ge stöd inom jämställdhetsarbetet.
Nu söker vi två utredare som vill utvecklas med oss.
Arbetsuppgifter
Till de huvudsakliga arbetsuppgifter hör att utveckla och ge processtöd till statliga myndigheter i deras arbete med jämställdhetsintegrering och där du bidrar med dina kunskaper och egna erfarenheter.
Arbetet med jämställdhet och jämställdhetsintegrering sker i samverkan med andra aktörer. Bland aktörerna finns till exempel andra statliga myndigheter, inklusive lärosäten och länsstyrelser, samt viss samverkan med kommuner.
I arbetsuppgifter ingår att vara sakkunnig både internt och externt. Du förväntas medverka och bidra i olika nätverk för att utveckla en effektivare samverkan mellan myndigheter och andra organisationer. I arbetet kan det ingå vissa internationella kontakter och möten. Du förväntas även vara van vid att leda och hålla i större samlingar och möten.
Avdelningen har också en utbildningsverksamhet som du förväntas ha intresse för och även kunna bidra till i genomförandet.
Kvalifikationer
• Relevant utbildning på högskola/universitetsnivå
• God kunskap och erfarenhet av jämställdhetsintegrering i offentlig förvaltning
• God kunskap om den svenska jämställdhetspolitiken
• Vana och erfarenhet av att balansera strategiska och operativa
• God förmåga att samverka med andra och att leda processer mot uppställda mål, utifrån givna tidsramar
• God förmåga att uttrycka dig väl i både tal och skrift, både på svenska och engelska
Vi ser det som meriterande om du har
• Flerårig erfarenhet av kvalificerat utrednings- och analysarbete
• Vana att arbeta i och mellan olika nätverk
• Vana av att ta fram underlag för och skriva rapporter
Anställningsinformation
Tjänsterna är placerad på Jämställdhetsmyndighetens kontor i Angered. På grund av Covid-19-pandemin arbetar vi för tillfället digitalt i stor utsträckning. Resor i tjänsten kan förekomma.
Anställningen är en allmän visstidsanställning fram till 31 december 2021. Tillträde 1 januari eller enligt överenskommelse.
Praktisk information
Vill du veta mer om tjänsten, kontakta Carina Abréu, Avdelningschef, 031-3929134. Har du frågor om rekryteringsprocessen, kontakta Jonathan Jacobsson, HR-generalist, 031-3929070. Fackliga kontaktpersoner för Saco-S Lars-Gunnar Engström 031–3929016 och Lena Bjurving ST 031–3929053.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Jämställdhetsmyndigheten värnar om en rekrytering fri från diskriminering.
Välkommen med din ansökan senast 13 december. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem.