OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och vidareutveckla en myndighet som arbetar med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden? Vår vision är att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet.
Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.
Dnr 2023/031682
Vill du vara med och vidareutveckla en myndighet som arbetar med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden? Arbetsmiljöverkets vision är att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet.
Då kan detta vara något för dig!
Arbetsmiljöverkets enhet för statistik och analys har ansvar för den officiella svenska arbetsmiljö- och arbetsskadestatistiken och arbetar bland annat med att ta fram beslutsunderlag för myndighetens tillsyns- och regelarbete.
Vi söker nu en ny kollega som ska jobba som utredare med arbetsmiljö- och arbetsskadestatistik, inklusive officiell statistik om arbetsmiljö.
Ditt nya arbete
I din roll bearbetar och analyserar du bland annat officiell statistik, både register- och undersökningsdata. Du kommer att ta fram underlag och vara ett stöd för Arbetsmiljöverkets enheter och avdelningar i statistiska frågor. En viktig del av arbetet är också att dagligen svara på externa statistikförfrågningar, exempelvis från journalister, från arbetsmarknadens parter, forskare och andra intressenter utanför myndigheten. Du kommer även att delta i övriga arbetsuppgifter som enheten ansvarar för.
Vi vill att du har en akademisk examen med samhällsinriktning där statistik ingår. Vi tror att du är i början av din yrkeskarriär, men vi ser gärna att du har erfarenhet av att hantera stora datamängder och att du har förmåga att välja ut det mest väsentliga och presentera materialet på ett sätt som är anpassat efter mottagaren. Det underlättar det för dig om du har haft ett liknande uppdrag tidigare. På enheten arbetar vi i huvudsak med statistikprogrammet SAS och Officepaketet.
Rollen innebär stor variation av uppgifter och mycket av arbetet utförs i grupp vilket innebär ett nära samarbete med kollegor.
Vi söker dig som
- har en samhällsinriktad akademisk examen, där statistik ingår med minst 30 hp (nya systemet) eller 20 hp (gamla systemet)
- har farenhet av att ha arbetat med statistikprogrammet SAS EG eller motsvarande som vi bedömer likvärdigt
- har god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
- har goda kunskaper i Officepaketet, framförallt i Excel
För att lyckas i uppdraget måste du kunna arbeta självständigt såväl som tillsammans med andra. Du är serviceinriktad, samarbetsinriktad, flexibel och intresserad av att lära nytt.
Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.
Det är meriterande om du har erfarenhet
- av liknande arbetsuppgifter
- av att ha arbetet med enkätundersökningar
- av arbete på myndighet eller annan offentlig verksamhet.
Mer om anställningen
Anställningen är ett vikariat på heltid under 6 månader med möjlighet till förlängning. Placering på vårt kontor i Solna Business Park och med tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Vi har individuell lönesättning distansarbete kan förekomma när arbetet medger detta.
Mer om våra förmåner finner du på www.av.se/om-oss/Jobba-hos-oss/vara-formaner-och-villkor/
Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som ska vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara på varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt. Integrering av jämställdhet och tillgänglighet i alla delar av verksamheten är en självklarhet.
Som medarbetare tar du ansvar för dina arbetsuppgifter och bidrar till helheten genom att visa engagemang och hänsyn i samarbetet med andra. Du agerar efter våra värdeord trovärdig, kommunikativ och offensiv samt att du har ett likabehandlingsperspektiv i din vardag.
Om du har frågor
Dina frågor besvaras av enhetschef Ann Ponton Klevestedt på enheten för statistik och analys. Fackliga kontaktpersoner är för ST Marita Jonsson och för SACO Dennis Webstedt och för Seco Jenny Bengtsson. Samtliga nås via växeln 010-730 90 00.
Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverket och vi undanber oss säljsamtal från andra rekryteringsföretag och annonssäljare.
Ansök till tjänsten
Du registrerar din ansökan genom att besvara ett antal frågor och bifoga ditt CV. Vi har valt att inte använda personligt brev i vår rekryteringsprocess, och ber dig därför vänligen att bara sätta ett kryss i rutan där systemet vill att du skriver ett personligt brev.
Välkommen med din ansökan senast den 11 juni 2023
Ansöker gör du via länken nedan.