OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Målet för jämställdhetsarbetet i Sverige är att kvinnor och män ska ha samma makt och möjligheter att forma samhället och sina egna liv. Arbetet omfattar bland annat frågor om inflytande, ekonomi, hälsa, utbildning, arbete och kroppslig integritet. I grunden handlar jämställdhetsarbetet om att omfördela makt och resurser för att uppnå målen.
Jämställdhetsmyndigheten, som inrättades 1 januari 2018, ska säkerställa att regeringens jämställdhetspolitik genomslag genom att bidra till ett effektivt genomförande av jämställdhetspolitiken. Myndighetens uppgift är att samordna, följa upp och på olika sätt ge stöd inom jämställdhetens områden.
Arbetsuppgifter
Som utredare med inriktning på statsbidrag är du placerad på avdelningen Stöd och Samordning. Du ingår i en arbetsgrupp som ansvarar för myndighetens uppdrag att fördela två förordningsstyrda statsbidrag. I arbetsgruppen arbetar du tillsammans med tre andra utredare. En stor del av arbetet handlar om att utreda ansökningar om statsbidrag, förbereda handlingar inför beslut, följa upp och utvärdera myndighetens uppdrag. I arbetet ingår också löpande kontakter med bidragsmottagare samt att planera, genomföra och följa upp nätverksträffar och annat stöd till bidragsmottagare.
Kvalifikationer
Du som söker har:
• Akademisk examen inom samhällsvetenskap, eller annat område, som arbetsgivaren bedömer relevant.
• 1–3 års erfarenhet av arbete med bidragsgivning.
• Erfarenhet från arbete i en politiskt styrd organisation och gärna i en statlig myndighet
• Erfarenhet av arbete med att fördela och följa upp statsbidrag
• God kännedom om civilsamhällets organisationer och förutsättningar
• Erfarenhet av att självständigt tolka och tillämpa regelverk
• Erfarenhet av arbete med jämställdhetsfrågor
• Mycket goda kunskaper i att kommunicera både muntligt och skriftligt i svenska
• Mycket goda kunskaper i Office-paketet
Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av att självständigt leda och samordna processer och projekt. Det är också meriterande om du har erfarenhet av arbete med förvaltningsrättsliga frågor inom staten. Erfarenhet av att analysera och bedöma ekonomiska redovisningar
Som person är du trygg i din yrkesroll och lyhörd för organisationens behov. Du är initiativrik och utvecklingsinriktad samt har en god förmåga att lösa komplexa frågor. Du är strukturerad, kommunikativ och noggrann, bra på att samarbeta och självständigt planera samt driva ditt eget arbete.
Praktisk information
Tjänsten är placerad på Jämställdhetsmyndighetens kontor i Angered. Resor i tjänsten kan förekomma.
Anställningen är en allmän visstidsanställning t.o.m. 31 december 2020. Tillträde så snart som möjligt eller enligt överenskommelse.
Är du intresserad
Vill du veta mer om tjänsten, kontakta Jane Isaksson Avdelningschef, 031–3929055 eller har frågor om rekryteringsprocessen kontakta Amilia Bliding, HR-administratör 070–7847502. Fackliga kontaktpersoner för Saco-S Lars-Gunnar Engström 031–3929016 och Lena Bjurving ST 031–3929053.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Jämställdhetsmyndigheten värnar om en rekrytering fri från diskriminering.
Välkommen med din ansökan senast 2 augusti. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem.