OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Målet för jämställdhetsarbetet i Sverige är att kvinnor och män ska ha samma makt och möjligheter att forma samhället och sina egna liv. Arbetet omfattar bland annat frågor om inflytande, ekonomi, hälsa, utbildning, arbete och kroppslig integritet. I grunden handlar jämställdhetsarbetet om att omfördela makt och resurser för att uppnå de jämställdhetspolitiska målen.
Jämställdhetsmyndigheten, som inrättades 1 januari 2018, ska säkerställa att regeringens jämställdhetspolitik får genomslag genom att bidra till ett effektivt genomförande av jämställdhetspolitiken. Myndighetens uppgift är att samordna, följa upp och på olika sätt ge stöd inom jämställdhetsarbetet.
Vi söker nu 1-2 utredare som vill utvecklas med oss!
Arbetsuppgifter
Som utredare med inriktning på statsbidrag är du placerad på avdelningen Stöd och Samordning. Du ingår i en arbetsgrupp som ansvarar för myndighetens uppdrag att fördela två förordningsstyrda statsbidrag. I arbetsgruppen arbetar du tillsammans med tre andra utredare. En stor del av arbetet handlar om att utreda ansökningar om statsbidrag, förbereda handlingar inför beslut, följa upp och utvärdera myndighetens uppdrag. I arbetet ingår också löpande kontakter med bidragsmottagare samt att planera, genomföra och följa upp nätverksträffar och annat stöd till bidragsmottagare.
Kvalifikationer
• Relevant högskole- och/eller universitetsutbildning, eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdigt
• 1–3 års erfarenhet av arbete med handläggning och utredning av statsbidrag.
• Erfarenhet från arbete i en politiskt styrd organisation
• God kännedom om civilsamhällets organisationer och förutsättningar
• Erfarenhet av att självständigt tolka och tillämpa regelverk och myndighetsförordning
• Erfarenhet av arbete med jämställdhetsfrågor
• Mycket goda kunskaper i att kommunicera både muntligt och skriftligt i svenska
• Mycket goda kunskaper i Office-paketet
Vi ser det som meriterande om du har
• Erfarenhet av att självständigt leda och samordna processer och projekt.
• Erfarenhet av att analysera och bedöma ekonomiska redovisningar
• Kännedom om diarie- och ärendehanteringssystemet W3D3 samt E-tjänsten Portal Bas
• Erfarenhet av tidigare arbete i en statlig myndighet
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du trygg i din yrkesroll och lyhörd för organisationens behov. Du är initiativrik och utvecklingsinriktad samt har en god förmåga att lösa komplexa frågor. Du är strukturerad, kommunikativ och noggrann, bra på att samarbeta och självständigt planera samt driva ditt eget arbete.
Anställningsinformation
Tjänsten är placerad på Jämställdhetsmyndighetens kontor i Angered. På grund av Covid-19 pandemin arbetar vi för tillfället digitalt i stor utsträckning. Resor i tjänsten kan förekomma.
Anställningen är ett vikariat längst till och med 3 oktober 2021. Tillträde så snart som möjligt eller enligt överenskommelse.
Praktisk information
Vill du veta mer om tjänsten, kontakta Carina Abréu, Avdelningschef, 031-3929134. Har du frågor om rekryteringsprocessen, kontakta Jonathan Jacobsson, HR-generalist, 031-3929070. Fackliga kontaktpersoner för Saco-S Lars-Gunnar Engström 031–3929016 och Lena Bjurving ST 031–3929053.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Jämställdhetsmyndigheten välkomnar sökande med olika erfarenheter och bakgrunder.
Välkommen med din ansökan senast 7 mars. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem.