Utredare med inriktning statistik, tillsvidare

Utredare med inriktning statistik, tillsvidare

Arbetsbeskrivning

Målet för jämställdhetsarbetet i Sverige är att kvinnor och män ska ha samma makt och möjligheter att forma samhället och sina egna liv. Arbetet omfattar bland annat frågor om inflytande, ekonomi, hälsa, utbildning, arbete och kroppslig integritet. I grunden handlar jämställdhetsarbetet om att omfördela makt och resurser för att uppnå de jämställdhetspolitiska målen.

Jämställdhetsmyndigheten, som inrättades 1 januari 2018, ska säkerställa att regeringens jämställdhetspolitik får genomslag genom att bidra till ett effektivt genomförande av jämställdhetspolitiken. Myndighetens uppgift är att samordna, följa upp och på olika sätt ge stöd inom jämställdhetsarbetet.

Avdelningen för analys och uppföljning har ett särskilt ansvar för myndighetens uppdrag att följa upp och analysera jämställdhetspolitiken, nationellt och internationellt. Det handlar både om löpande och fördjupade uppföljningar och analyser. Avdelningen består i dagsläget av 14 personer med olika typer av kompetenser och bakgrund inom analys och uppföljning.

Arbetsuppgifter

Nu söker vi en utredare med inriktning mot statistik och datahantering för att arbeta med att fylla avdelningens och myndighetens behov av statistiskt underlag. Du kommer att arbeta brett inom ramen för jämställdhetspolitikens alla delmål och bland annat med följande arbetsuppgifter:


• Utveckling och framtagande av indikatorer som underlag för uppföljning av de jämställdhetspolitiska delmålen
• Planera och genomföra olika statistiska undersökningar
• Medverka i utvecklingen av arbetsformer, verktyg och rutiner för myndighetens statistikverksamhet
• Stötta olika utredningsprojekt med metodstöd och att ta fram statistiska underlag 

Du kommer även att delta i olika utredningsuppdrag kopplade till de jämställdhetspolitiska delmålen, avdelningens omvärldsbevakning samt remisshantering.

Arbetet ställer stora krav på analytisk och kommunikativ förmåga, samt utvecklad förmåga till att arbeta både självständigt och i samarbete med andra.

Konkret innebär arbetet att ta fram, sammanställa och bearbeta olika typer av statistiska underlag, samt delta i rapportskrivande. Arbetet kommer att genomföras i samarbete med andra på myndigheten, men också i samverkan med andra aktörer på området.

Kvalifikationer


• Relevant akademisk examen eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdigt
• Flerårig erfarenhet av kvalificerat statistikarbete
• Erfarenhet av att planera och genomföra projekt
• Erfarenhet av att genomföra empiriska undersökningar, inkl. enkätkonstruktion
• Erfarenhet av att bearbeta och sammanställa statistiska underlag
• Arbete med databashantering
• God kunskap om undersökningsmetodik och olika metoder (kvantitativa och kvalitativa) för datainsamling och analys.
• Goda kunskaper i att kommunicera både muntligt och skriftligt på svenska och engelska
• Goda kunskaper i att använda olika programvaror för statistisk bearbetning och analys, t. ex STATA, R, SPSS, SAS.
• Goda kunskaper i vanligt förekommande programvaror för databashantering, t.ex. SQL Server.

Vi ser det som meriterande om du har 


• Erfarenhet av utredningsarbete
• Erfarenheter av styrning och uppföljning av offentlig verksamhet
• Kunskaper om jämställdhetspolitiken och de jämställdhetspolitiska delmålen
• Arbete med system för beslutsstöd/rapportframtagning (”Business Intelligence”), t. ex SAP Business Objects eller Microsoft PowerBI.
• Kunskaper i att använda enkätverktyg som t. ex WEBROPOL eller NETIGATE.
• Upphandling av undersöknings- och utredningstjänster.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. För tjänsten behöver du vara pedagogisk och ha en utvecklad förmåga att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Det är av stor vikt att du kan strukturera, prioritera och organisera ditt arbete väl samt att du är intresserad av att skapa goda relationer både internt och externt. Du behöver också vara resultatinriktad och ha god förmåga att snabbt sätta dig in i nya problemområden. 

Anställningsinformation

Tjänsten är placerad på Jämställdhetsmyndighetens kontor i Angered. På grund av Covid-19-pandemin arbetar vi för tillfället digitalt i stor utsträckning. Resor i tjänsten kan förekomma.

Anställningen är en tillsvidareanställning. Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. 

Praktisk information

Vill du veta mer om tjänsten, kontakta Peter Vikström, Avdelningschef, 031-392 91 77. Har du frågor om rekryteringsprocessen, kontakta Johanna Hagbranth, HR-generalist, 031-392 90 15. Fackliga kontaktpersoner för Saco-S Lars-Gunnar Engström 031–3929016 och Lena Bjurving ST 031–3929053.  

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Jämställdhetsmyndigheten välkomnar sökanden med olika erfarenheter och bakgrunder.

Välkommen med din ansökan senast 8 februari. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Jämställdhetsmyndigheten
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 januari 2021
  • Ansök senast: 8 februari 2021

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024